Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Hormonikierukka ja rintasyöpä

Heippa!
Pistänpä minäkin lusikkani tähän soppaan... Kieltäydyin nuorena 70-luvun puolivälissä ehkäisypillereiden käytöstä ja halusin kuparikierukan siiloisen gynekologini vastusteluista huolimatta. Se pelasi hyvin, mutta kolmen lapsen jälkeen vuodot lisääntyivät melkoisen runsaiksi. Kun hormonikierukka sitten tuli markkinoille joskus 90-luvun alussa, vaihdoin heti siihen kun kuulin, että se auttaisi vuoto-ongelmiini. Vuodot loppuivatkin vähitellen kokonaan, ja muutenkin hormonikierukka on sopinut minulle mainiosti. Kun sairastuin hormonaaliseen rintasyöpään syksyllä 2000, mietin tietysti, olisiko hormonikierukkalla ollut siihen osuutta. Ohessa lainaus alkuvuodesta verkkoklinikan keskustelupalstalle lähettämästäni viestistä:

"Minulla on ollut hormonikierukka yli 15 vuotta, ja kun sairasttuin hormonaaliseen rintasyöpään (gradus 2) kuusi vuotta sitten, samat kysymykset pyörivät päässäni. Kysyin asiaa useammalta onkologilta syöpiksellä (mulla oli joka kerta eri lääkäri..), eikä kukaan kehottanut sitä poistamaan (voi olla että tällä hetkellä sieltä saa erilaisia neuvoja). Gynekologini oli ehdottomasti sitä mieltä, ettei kierukkaa pitäisi poistaa, sillä se suojaa kohtua Tamofenin mahdollisilta haittavaikutuksilta. Kysyin asiaa myös lääketehtaalta, sillä sekä hormonikierukka että Tamofen ovat saman lääketehtaan tuotteita. Sieltäkin sain suosituksen pitää kierukka paikoillaan. Viiden vuoden Tamofen-kuurini loppui vuosi sitten, ja selvisin kuurista ilman mitään mainittavia haittavaikutuksia - olenkin miettinyt olisiko hormonikierukalla ollut tähän jotain vaikutusta..."

Toki kaikki tapaukset ovat erilaisia, joten mitään yleispätevää suositusta tähänkään asiaan ei varmaankaan ole. Omaan ratkaisuuni pitää kierukka paikallaan vaikutti suuresti se, että olen ollut siihen suunnattoman tyytyväinen. Kierukka on edelleen paikoillaan vaikka Tamofenin syöntini loppui jo yli vuosi sitten enkä enää ikäni puolesta tarvitse ehkäisyä. Gyneni kuitenkin neuvoi pitämään sen vielä jonkin aikaa paikoillaan, sillä kierukan poisto voi tuoda vuodot takaisin...

Syöpäni on ainakin tällä hetkellä "menneen talven lumia", mistä olen kovin kiitollinen. Voimahalauksia teille kaikille hoitojenne kanssa kamppaileville!

Aurinkoisin kevätterveisin Liisa (54 v)
meirami | 14.4.2007 klo 11:04:54