Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Tukihiha

Hei,

minut tosiaan leikattiin päivälleen neljä vuotta sitten. (26.3.-07)ja olen 42 vuotias. Turvotus tuli heti ja sain saman tien maksusitoumuksen lymfaan. Ja heti ekasta lymfasta hihan. Hihat tilataan muistaakseni Itävallasta mittojen mukaan. Alussa, kun hiha oli minulle epämielyttävän värinen, niin enemmän se jäi kaappiin kun päätyi käteen...Eli onneksi on vaihtoehtoja. Suomesta saa kuulemma monenkin värisiä, mutta niiden tukevuus ei riitä minulle.

Viime syksynä sain hanskan, koska jostain syystä turvotusta tuli myös kämmenselkään. Hanska sormiosat on vähän alle ensimmäiseen niveleen eli työskentely sillä vielä onnistuu. Kömpelöhän se on ja kiskon sen välillä työpäivän aikana pois. Teen työtä tietokoneella, "sairas" käsi on vasen ja olen oikea kätinen. En tee koko aikaa kirjoitustyötä vaan työtä, jossa tarvii käyttää vain oikeaa kättä, hyvä niin, sillä vasen saa levätä.
Hihaahan (ja hanskaa) ei tavitse pitää yöllä, mutta periaatteessa muuten aina. Se taitaa olla maksusitoumuksen edellytys, että käyttää annettuja apuvälineitä säännöllisesti.
Eli periaatteessa ajattelen, että pidän hihaa/hanskaa joka päivä, mutta esim. jotkut puserot tulevat liian tiukaksi, joten niinä päivinä jätän hihan suosiolla pois.
Minun kohdalla kädellä pitää ehottomasti touhuta, antaa sille liikettä, muuten turvotus pahenee. Jumppaa pienillä painoilla, pumppauksia, käden pyörityksiä, liikettä yleensäkkin... Ja lenkillä ehdottomasti hiha kädessä, ellei ole joudun kädelemään käsi taskussa, kun neste pakkautuu sormmiin ja käsi kipeytyy. Eli omat rajat täytyy vain todeta ja kokea. Esim. haravoin, hiha kädessä, mutta max. puoli tuntia kerrallaan.

Muutenhan käsi ei varsinaisesti ole kipeä. Ainoastaan silloin, kun sitä on liiallisesti rasittanut ja turvotus lisääntynyt.
Nyt hieman jännittelen, koska olen menossa kahden viikon päästä tram-leikkauksen, että miten käsi siihen reakoi. Lääkäri ja lymfaterapeutti onneksi lohduttelivat, etteivät ole törmänneet tapuksiin, että turvotus olisi pahentunut. Toivotaan parasta!

Eli ei muuta kuin hiha käteen ja pienokaisen kanssa jumppailemaan! :-)
Ja mukavaa alkavaa kevättä kaikille!

Marzu | 26.3.2011 klo 18:35:07