Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Ruokavalio rintasyövän toteamiseen jälkeen

Hei!
Haluan kertoa yhden tarinan liittyen ruokavalio aiheeseen syövän hoidossa.
Siskoni sairastui 80-luvun puolivälissä syöpään ja hän ei halunnut käydä läpi näitä perinteisiä hoitokeinoja.
Sädehoitoihin hän suostui, mutta sytostaattihoitoja hän ei halunnut, vaan hän valitsi "vaihtoehtohoidot."
Hän oli kahden suomalaisen tunnetun vaihtoehtohoitoihin erikoistuneen lääkärin hoidossa.
Siskolleni määrättiin "säkillinen" hivenaineita, joita piti nauttia päivittäin, hän joutui valmistamaan ja juomaan tuoremehuja jotka oli valmistettu, punajuuresta, porkkanasta, en muista enää mistä kaikesta, kaalikin oli ruokalistalla muistaakseni.
Muistan siskoni tehneen juomaa myös aivoista, olikohan kyseessä vasikan tai lehmän aivot. Tätä juomaa tuli juoda,ohjeeksi muistelen, tämän vaikuttavan solujen uusiutumiseen.

Tiedän, että hoidot ja vastaanottokäynnit eivät olleet aivan halpoja, mutta ihminen yrittää epätoivossaan kaikkea.
Hänen kohdallaan tehtiin vääriä diagnooseja jopa yliopistollisessa sairaalassa, ja yksi iso leikkaus virheellisen diagnoosin perusteella.
Lopulta oikea diagnoosi, syöpä, selvisi, mutta syöpä oli ehtinyt levitä pään alueella ja taitavatkaan lääkärit eivät mahtaneet enää mitään.
Syöpä oli alkanut sylkirauhasesta ja levisi sisäkorvaan ja häneltä poistettiin lopulta myös sisäkorva.
Oireet alkoivat kymmenen vuotta aikaisemmin, jos kaikki diagnoosi ym. asiat olisivat menneet "putkeen", hän olisi varmaankin elossa.

Olen joskus miettinyt, että jos siskoni olisi valinnut sytostaattihoidon, olisiko se tuonut hänelle lisää elinaikaa.

Jokaisella ihmisellä on oikeus tehdä omat päätökset ja valinnat itseään koskevissa asioissa.

Itse en ole vaihtoehtohoitojen kannattaja ja pidän sitä heikossa asemassa olevien ihmisten hyväksikäyttönä ja rahastuksena.
Tänä päivänä ovat hyvänä esimerkkinä luontaistuotekaupat, siellä myydään varmasti paljon "huuhaata", toki myös asiallisia tuotteita.

Terveellinen ruokavalio on varmasti paikallaan meille jokaiselle ja edesauttaa kunnossa pysymiseen ja jaksamiseen esim. hoitojen aikana.

Tuohon alkoholinkäyttöön hoitojen aikana.
Ollessani viimeksi sytostaattihoidossa, vieressäni hoidossa ollut rouva kysyi syöpähoitajalta, voiko joulun aikaan ottaa esim. punaviiniä ruuan kanssa.
Hoitaja vastasi, että kohtuullinen alkoholinkäyttö hoitojen aikana on sallittua. Sain siinä samalla vastauksen, kun itse olin miettinyt voisiko jouluruualla ottaa punaviiniä lasillisen.

(Tekstiviestisivulta lainattua):

Taakse mäkien, yli peltojen,
läpi talven lumikinosten.
Alle tähtien, hetkeen jouluiseen,
toivon rauhaa sydämeen.

Rauhallista Joulua ja
parempaa Uutta Vuotta 2014!

Tv. Manti

manti | 22.12.2013 klo 11:54:01