Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Taloudellinen tilanne ahdistaa...

Hei!

Mun r-syöpä todettiin helmikuussa ja kun leikkaus ja hoidot lähti käyntiin, se oli minulle taloudellinen katastrofi. Olen tk-eläkkeellä, eikä se ole mikään suuren suuri, joten suuri hätä ja huoli selviämisestä iskivät päälle.

Ajattelin myös, että tottahan saan toimeentulotukea, kun olen verorahani tänne kuitenkin kantanut ja oman panokseni tehnyt. Pyysin päästä suoraan keskustelemaan sos.virkailijan kanssa, ja se järjestyikin. Otin kaikki mahdolliset paperit mukaan, kun vanhastaan (joskus lasten takia joutunut käymään) tiesin, että niitä aina kysytään. Ihmettelin, kun virkailija ei tehnyt siinä samalla mitään laskelmaa, vaan nyökytteli ja otti papereitani vastaan. Laskelman kuulema tekisi joku toinen virkailija. No, ajattelin että kyllä tämä asia hoituu, kun eihän kukaan voi mitään sille jos sairastuu vakavasti ja pienillä tuloilla on ollut vaikeaa tällaisten tilanteiden varalle edes säästää.

Meni viikko ja kirje tuli postissa. Siinä luki kylmästi, ettei toimeentulotukea myönnetä tulojeni takia (?) ja että asun kaiken lisäksi vielä liian kalliissa (vuokra-asunnossa) ja minulle annettiin 3 kk:n siirtymäaika etsiä uusi, pienempi ja halvempi asunto!!! Olin aivan tyrmistynyt, kun luin sitä kirjettä ja pillahdin itkuun, tietty. Miten voivat olettaa, että tässä tilanteessa alkaisin vielä muuttoa puuhaamaan?

No, aikani siinä itkin ja soitin ystävilleni ja vuokrayhtiöllekin, että olisiko heillä pienempää asuntoa. Olivat ihan ällistyneitä, miten sos.toimi voi tuollaista ehdottaakin, jos ihminen on sairastunut vakavasti.

Asiaa pohdittuani soitin sosiaaliasiamiehelle ja kysyin, että meniköhän tämä nyt ihan oikein (joka kunnassa on sos.asiamies, jolle voi valittaa, jos tuntee tulleensa kohdelluksi epäoikeudenmukaisesti). Hänkin järkyttyi saamastani kirjeestä ja lupasi selvittää asian ko. sos.toimen kanssa. Ei sitten kestänyt kauaakaan, kun ottivat sieltä yhteyttä, ja asiani käsiteltiin uudestaan. Leikkaus- ja sytohoitojen osalta olen saanut harkinnanvaraista toimeentulotukea ja kun matkakulujen omavastuukin täyttyi, niin Kela korvaa nyt kaikki matkakulut sairaalaan ja takaisin.

Se mitä kerroit tuosta omaisuuden realisoinnista, niin minun mielestäni sen ei pitäisi enää olla käytössä? Ei ainakaan tällaisessa tilanteessa, jossa me olemme.

Ota ihmeessä yhteyttä paikkakuntasi sosiaaliasiamieheen ja selvitä asiaa hänen kanssaan. Voit myös pyytää lausuntoa sairaalasi sosiaalihoitajalta. Itse sain myös tukea ilman reseptiä ostetuista lääkkeistä (sytojen aiheuttamiin ongelmiin) kun pyysin onkologilta todistuksen, että tarvitsen niitä helpottamaan hoitojen aiheuttamia haittoja.

Lykkyä pyttyyn ja sinnikkyyttä!
Tarutar | 30.8.2009 klo 19:59:40