Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Tarpeeton munasarjojen poisto?
Olen 37-vuotias ja minulta poistettiin kohtu ja munasarjat reilu vuosi sitten kohtusyövän vuoksi. Jo silloin ihmettelin, miksi munasarjatkin poistetaan vain varmuuden vuoksi, mutta olin niin sokissa syöpäuutisesta, etten osannut kysyä miksi.Syöpä löydettiin niin alkuvaiheessa, ettei se ollut ehtinyt levitä ja munasarjat olivat terveet. Nyt kontrollissakin lääkäri oletti, ettei munasarjoja ole poistettu. Vaikka saan hormonikorvaushoitoa, ei se ole täysin korvannut omaa hormonituotantoa, ja minulla on ollut harmia mm. silmien kuivumisesta, joka alkoi pian leikkauksen jälkeen.
Mietin, että jos kanssani olisi keskusteltu ja jos järkytys ei olisi lamaannuttanut omaa kykyäni ajatella, arvioida ja tehdä päätöksiä, olisin varmaan kieltänyt munasarjojen poiston "varmuuden vuoksi".
Onko jollain toisella kokemusta tunteesta, että joku elin olisi vain varmuuden vuoksi poistettu? Tai siitä, ettei ole voinut itse vaikuttaa omaan hoitoonsa tarpeeksi? Lukisin mielelläni ajatuksianne ja tuntojanne. Asia on alkanut vaivaamaan minua enemmän viime aikoina ja haluaisin päästä siitä yli. Munasarjojanhan en voi saada takaisin eli yli asiasta kannattaa päästä:)
- Tarpeeton munasarjojen poisto?Anpe
- Re: Tarpeeton munasarjojen poisto?ellinoora
- Re: Tarpeeton munasarjojen poisto?ellinoora