Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Millaisia kokemuksia liimattavasta proteesista?
Hei!Voi sentään että olinkin jo unohtanut kaikki mahdolliset tunnukset ja salasanani tähän foorumiin. No uusiksi meni. Niin paljon on aikaa siitä kun viimeksi tänne kirjoittelin.
Näin jokin aika sitten tämän kysymyksesi ja ajattelin vastata kun ehdin..
Kyllä minulla on kokemusta liimattavasta proteesista ja hyviä sellaisia. Liivit ovat b-kuppia, joten pienet. Niinkuin kirurgi sanoi ystävällisesti: "Kyllähän tästä vatsasta uuden rinnan saa tehtyä, kun ei tuo toinenkaan niin suuria vaatimuksia näy asettavan" :)
Nopeastihan sen paljaan paikan aamulla pyyhkäisee sille tarkoitetulla vanulla ja suit sait proteesi paikoilleen ja menoksi. No parina aamuna olen joutunut autotallilta palaamaan takaisin vessaan kun "äidin tissi jäi". Jota 4v ihmetteli "käytätkö sitä joka päivä?"
Joskus jumpalla se alkuun kutisi, mutta muutaman kuukauden käytön jälkeen ei enää kutia. Onkin hyvä että siinä alussa on se koeaika, joten sen voi palauttaa, jos ei siitä pidä. Vähän se hikoillessa voi menettää liimausvoimaansa, mutta olen kyllä pitänyt topin alla ilman liivejäkin. Ja mun proteesissa on pikku nänni. Jämäkämpiä irtonännejä sai kyllä erikseen siihen ostaa. Jätin sen tekemättä.
Hyvää siinä on että se on kuin osa minua; lämpöinen ja painontunne esim. portaita askeltaessa tai hyppiessä ja varmanoloinen on myös.
Nyt en oikein osaa enää käyttää sitä liivitaskuun laitettavaa.. se tuntuu jo hankalalta ;) eli tottumuskysymyksiähän nämä.
Illalla sitten revin sen pois. Niin se on todella piukassa ja alkuun tuntui että iho venyy alla poisotettaessa. Jäljelle jää vain kuoppainen imukuppijälkinen alue. Sitten harjaan saippualla proteesin ja puhallan enemmät vedet pois ja loput jätän yöksi kuivumaan. Niin ja pysyihän se tässä joku yö hyvin eli kaksi päivääkin peräkkäin.
Muuten olen viettänyt normaalia elämää työssäkäyvänä pienten lasten äitinä. Helmikuussa on eka vuosikontrolli tulossa. Viimeisen syton sain heinäkuussa 07. Mitään muuta lääkitystä en saanut, enkä säteitä. Elokuussa menin töihin. Voimia syksyyn sain syöpäyhdistyksen vertaistukiryhmästä. Peruukin jätin pois kolmen ja puolen kuukauden kuluttua kaljuksi tulemisestani. Tukka oli harmaa, joten eikun väriä päähän. Ja nyt nautin uusista kihartuvista kutreistani, joita on jo aikuistenoikeesti leikattu.
Kaikkea hyvää sinulle tautinen ja teille muille, joita proteesiasiat kiinnostaa.
Maikkendaali(a)
- Re: Millaisia kokemuksia liimattavasta proteesista?mieli mustana
- Re: Millaisia kokemuksia liimattavasta proteesista?maikkendaalia