Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Tätäkö tämä elämä sitten tulee olemaan? Ainainen pelko uusiutumisesta?
HeiMinulla myös on hormoninegatiivinen rintasyöpä, olin sairastuessani 42-vuotias, kun rinnan kokopoisto tehtiin ja annettiin sytostaatit. Kuukautiset ovat kuitenkin jatkuneet koko ajan, joten tuo yleinen kivulloisuus ennen kuukautisia on tullut minullekin tutuksi. Flunssa-aika vielä erityisesti korostaa näitä hormoniperäisiäkin kipuja, joten luulen että tuossa vihlomisessa voisi olla kysymys myös siitä.
Kuukautisten alla naisen kroppa nimittäin erittää tulehduskipuaineita eli prostaglandiineja tavallista enemmän, ja jos hälytys on ns. jo päällä vaikkapa virustartunnan takia, voivat PMS-kivut olla kahta mojovammat.
Meillä esimerkiksi lapset sairastivat nielutulehduksia vuorotahtiin yli kuukauden päivät, ja sinä aikana rintojani vihloi kuukautisten alla yhä enemmän, kunnes itse vuorostani nyt viikonloppuna sairastuin myös nielutulehdukseen. Ja samalla kun kuume nousi ja leuan alusen imusolmukkeet turposivat, hävisivät myös rinnan repimiset ja ne patit, jotka olivat jo yli kaksi viikkoa kyljessäni pelottavasti kummitelleet.
Joten kokeilepa seuraavaksi jotakin tulehduskipulääkettä, aspiriinia tai ibuprofeenia noin viikko ennen kuukautisten alkua, ja jos kipu ei helpota taikka häviä, niin viimeistään seuraavassa konrollissa vaadit että rinnat kuvataan sekä ultraäänellä että mammografialla.
T. Karhutar
- Re: Tätäkö tämä elämä sitten tulee olemaan? Ainainen pelko uusiutumisesta?Karhutar