Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Rintasyöpä leikkauksesta toipuminen

Hei!

Olen uusi täällä, lukemassa olen käynyt silloin tällöin, mutta itse en ole kirjoittanut aikaisemmin.

Kerron ensin itsestäni.
Olen juuri täyttänyt 40 vuotta, 6-vuotiaan pojan äiti.
Oikea rintani alkoi vuosi sitten oireilemaan pistävällä kivulla. Alkuun en reagoinut siihen koska kolme vuotta sitten samasta rinnasta tyhjennettiin kysta ja silloin lääkäri sanoi että kystat voi uusia, joten ajattelin sen johtuvan siitä. Kesä meni ja kipuilu rinnassa kasvoi ja samalla aloin huomata kuinka rinta muuttui kovaksi, mainitsin asiasta äitilleni joka patisti minut samantien lääkäriin. Terveyskeskus lääkäri laittoi lähetteen mammografiaan, siitä meni viikko kun pääsin sinne. No, lääkärin piti soittaa viikon päästä tuloksesta mutta soittikin aikasiemmin, siitä arvasin että kaikki ei ole ok. Lääkäri kertoi rinnassa olevan kalkkia ja laittoi lähetteen jatkotutkimukseen, paksuneulanäytteeseen.
Kaksi viikkoa jouduin odottamaan siihen pääsyä ja viimein sinne päästyä viikon odotin tulosta joka oli rintayöpä,joka oli kooltaan 7,5 cm, korkea HER-2 monistuma ja levinnyt vartijasolmukkeeseen(nuo tiedot sain sitten vasta leikkauksen jälkeen)
Leikkaukseen pääsyä jouduin odottamaan kolme viikkoa ja olin tulla hulluksi tuona aikana, kävin jopa yksityisellä lääkärillä juttelemassa asiasta.
Viimein koetti leikkauspäivä 30.11-10,jossa koko rinta poistettiin sekä kaikki imusolmukkeet kainalosta. Uusi rinta tehtiin samassa leikkauksessa selkäkielekkeestä ja sisälle vielä laitettiin pieni silikoni(olen sen verran pieni että selkälihas ei riittänyt rintaan). Leikkaus meni hyvin.
Minulla oli neljä dreeniä, kaksi rinnasta, yksi kainalosta ja yksi selästä. Kaikki meni muuten hyvin mutta toisen rintadreenin poiston yhteydessä vaurioitui joku suoni ja tuli verenvuoto, sitä sitten jääpalapussilla painon puolivuorokautta. Leikkausali oli jo varattu että lähdetään sinne uudestaan, mutta vuoto lakkasi ja kainalodreeni veti vuotoa pois. Eli rinnan yläosaan jäi hematooma kun viimein kotiuduin (olin sairaalassa tän takia 8 vuorokautta), toiveena oli että hematooma alkaisi itsestään sulaa pois.
Kolmen viikon päästä leikkauksesta leikkaushaava alkoi vuotamaan verta, ja sitä sitten näyttämään kirurgille joka oli sitä mieltä että nyt on lähdettävä leikkausaliin puhdistamaan hematooma pois, tulehdusriski oli iso. Joten 22.12-10 minut leikattiin uudestaan, onneksi pääsin seuraavana päivänä jo pois joulunviettoon perheeni kanssa.

Nyt minulla on takana herceptin ja taxotere hoidot ja ensiviikolla alkaa CEF hoito, sitten niiden jälkeen tulen saamaan vielä 25 kertaa sädehoitoa.

Nyt olen ihmeissäni käden kuntoutumisen kanssa. Eli kuntoutusoppassa lukee että 4-6 viikon jälkeen leikkauksesta voi alkaa sauvakävellä,hiihtää, käydä kuntosalilla ym.Tunnen itseni hyvä vointiseksi ja ensimmäisen kerran siivosin itse ja kävin hiihtämässä kun leikkauksesta oli mennyt kaksi kuukautta (toisesta leikkauksesta) tuloksena rinta meni ihan pinkeäksi ja hematooman kohta oli tosi kipeä. Lääkäri käski ottaa rauhallisemmin. No nyt sitten kun leikkauksesta oli mennyt kolme kuukautta kokeilin rauhallista hiihtoa tasamaalla 1,8km, niin nyt on käsi ollut todella kireä, ei tarvitse kuin ojentaa suoraksi niin tuntuu että sisällä repeää kohta jotakin.
Omallehoitajalle juttelin asiasta nyt keskiviikkona ja hänkin käski ottaa rauhallisesti ja olla rasittamatta kättä, mutta mitenkä minä oikein tätä kuntoutan jos mitään ei voi tehdä, elkokuussa pitäisi töihin lähteä. Omahoitajani kyllä sanoi että voi olla etten pysty enää entistä työtäni tekemään, olen laitohuoltaja ammatiltani.

Nyt siis kyselen teiltä kokeneimmilta ja viisaimmilta mitenkä olette kuntoutuneet,millä olette aloittaneet kuntoutumisen ja missä vaiheessa käsi on ollut ns. normaali että sillä pystyy tekemään hommia ilman että ärtyy niistä?

Tulihan viestille pituutta, toivottavasti jaksatte lukea:)
sumi | 25.3.2011 klo 10:43:26