Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Onkohan minulla syöpä?

Re: Melanoomasta

Sukulaiseni on kuollut nuorena melanoomaan ja olen itse hieman skitsahtanut omien, lukumäärältään runsaiden, luomieni vuoksi. Olen poistattanut useitakin luomia itseltäni, eikä niissä koskaan ole ollut mitään. Itse olen ollut lähes vakuuttunut niiden muutoksista ja tuntemuksista. Toisaalta pelkän katsomisen perusteella ei oikein varmasti voi mistään pigmenttimuutoksesta sanoa että se on täysin varmasti hyvänlaatuinen. Toisaalta ne joilla tiedän olleen melanooman, ovat usein itse "vihanneet" jotain näppylää ja lopulta kun se on poistettu, niin siinä on ollutkin sitten melanooma. Olen sitä mieltä, että näppylät, jotka itseään häiritsevät, kannattaa aina poistaa. Terveyskeskuksissa ei ehkä tähän ole resursseja, joten itse olen marssinut yksityiselle, vaikka se vähän maksaakin. Hyvä, että käyt poistamassa näpyn, mutta yksittäisen luomen melanoomariski on erittäin pieni ja jos se on pysynyt ulkonäöltään kutakuinkin entisenlaisena, eikä esim vuoda verta, olisin kuitenkin asenteella "terve kunnes toisin todistetaan". Kuolleen sukulaiseni luomi oli ainakin ulkonäöltään juuri sellainen oppikirjaversio, tumma, epätarkkarajainen, vuoteleva ja epätasainen. Kuvaamasi kaltaisia punaruskeita näppyjä on minulla varmaan kymmeniä, ellei satoja..
kevätesikko | 4.1.2011 klo 21:29:51