Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Onkohan minulla syöpä?

Re: Melanoomasta

Olen itse lääkäri ja poistanut luomia silloin kun olin tk:ssa töissä, yleensä poistettava luomi on sellainen joka vaivaa kantajaansa. Niissä varmaan noin 100 luomessa jotka olen poistanut, muistan 2 olleen melanooman. Molemmat luomet olivat sellaisia että jo ulkonäön perusteella osasin odotella huonoja uutisia. On kuitenkin niin, että joskus vaatimattomankin näköinen näppy osoittautuu pahanlaatuiseksi. Monesti lääkärit eivät mielellään poista luomia, jotka ovat kiltin oloisia, sillä onhan se vähän sellaista sielunhoidollista toimintaa, kun ei kaikkia luomia nahasta voi kuitenkaan poistaa ja tosiaan yksittäisen luomen malignisoitumisriski on aika pieni. Itse kun olen melanoomaskitso, niin aika herkästi poistan kaikki mitä potilaat pois haluavat; "pieni rikka iholla, iso musta möykky sielussa" -motolla. Jos luomessa jatain ikävää on, melanooman ennuste on ihan hirmu hyvä, huonolla tuurilla sitten ei tietenkään ole, mutta jos todennäköisyyksistä tykkää niin ennuste on hyvä.
kevätesikko | 5.1.2011 klo 09:19:09