Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Sururyhmä
Re: onko suhtautumisenne kuolemaan muuttunut?
Hei!Viime jouluun saakka pelkäsin kuolemaa, niin omaa, kuin läheistenkin. Juuri ennen joulua rakkaalla tädilläni todettiin syöpäpesäkkeitä aivoissa, joten sopeutuminen kuolemaan piti käydä läpi. Kaksi viikkoa siinä meni, ajatellessa kuolemaa ja vain kuolemaa. Täti elää vielä, enkä enää pelkää kuolemaa niin hysteerisesti.
Joululomalla tajusin, että pelkäsin kuolemaa siksi, että tärkeitä asioita jäisi sanomatta. Esimerkiksi että arvostaa, rakastaa ja kunnioittaa toista ihmistä. Kerroinkin ensimmäisenä tädilleni, kuinka tärkeä ja rakas hän minulle on ja miten hän jää muistoihini ihanana ihmisenä. Samoja asioita olen kertonut myös ystävilleni ja lähipiirille - lukuunottamatta omia vanhempiani. Miten se onkin niin vaikeaa sanoa heille?
Kuolemanpelko on helpottanut. Tätini kuolemaan olen valmistautunut ainakin kohtalaisesti, ja oma kuolemanpelkoni hellittää sitä mukaa, kun saan läheisilleni kerrottuani heidän olevan tärkeitä ihmisiä elämässäni...
Sanna
- Re: onko suhtautumisenne kuolemaan muuttunut?sanna