Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Sururyhmä
Re: Äitini nukkui pois..
Iltapäivää mh ja kaikki muut läheisensä syövälle menettäneet.Vastasinkin sinulle jo tuonne saattohoitopalstalle, mutta vastaan nyt tännekin.
Minäkin myötäelän täällä sinun surussasi. Olin itse samassa tilanteessa kohta neljä viikkoa sitten. Ekat päivät ja eka viikko olivat vaikeimmat.
Äidin kuoleman jälkeen minäkin kaivoin esille äitini kuvan, jossa hän on terve ja hymyilee. Se kuva oli otettu Italian matkalta, kun hän täytti 60 v. Siellä olivat vanhempani ja minä mieheni kanssa. Isäni oli kaivanut esiin samat kuvat, aika jännä miten samoin ajatukset kulkevat.
Tosiaan sitten, kun ajattelen sitä sairauden runtelemaa äitiäni, niin se oli sydäntä särkevää. Toki hän oli henkisesti se sama äiti edelleen, mutta ulkoisesti aivan eri näköinen kuin terveimpinä päivinään. Se sairaus muutti hänen ulkomuotonsa. Sairaus ja kivut. Onneksi hänen kärsimyksensä ovat ohi ja hänellä on hyvä olla siellä jossain.
Ymmärrän hyvin, jos et kyennyt reagoimaan kirjoituksiisi, koska omassa elämässäsi asia liippasi niin lähellä. Ajan kanssa tänne voi vastailla, sitten kun ehtii ja jaksaa itse.
Itselläni oli aika vaikeaa töissä parissa vuorossa, koska hoidin ainakin yhtä saattohoitopotilasta, joka muistutti minua äidistäni. Hyvin minä hänet pystyin hoitamaan, mutta jälkeenpäin alkoi tuntua aika pahalta. Toisaalta kun saattohoito ja vainajan laito kuitenkin kuuluvat hoitajan työhön, niin ajattelin, että ei muuta kuin tulta päin vaan. Kuoleman kohtaaminen ja vainajan laitto tulee minulle vielä eteen työsssäni, ennemmin tai myöhemmin, joten siihen vaan pitää jotenkin olla henkisesti varautunut. Helppoa se ei tule olemaan, mutta pakko se asia on kohdata.
Seuraava projekti olisi alkaa järjestellä omia ja äidin tavaroita ja käydä läpi äidin henkilökohtaisia papereita. Osan niistä olen jo lukenut, mm. saanut laivalastillisen lisää tietoa omasta menneisyydestäni. Se on pitkä projekti, joka pitää tehdä ajan kanssa. Nyt on viikko vapaata ja aikaa tehdä sitä, niin hyvä niin. Sekin on osa henkilökohtaista surutyötäni.
Lämpimät halit sinulle ja voimia surusi keskellä. Tänne kannattaa kirjoitella, kun on paha olo. Se auttaa ja saa vertaistukea.
- Äitini nukkui pois..Siipi maassa
- Re: Äitini nukkui pois..samakinen
- Re: Äitini nukkui pois..tuulia82
- Re: Äitini nukkui pois..Siipi maassa
- Re: Äitini nukkui pois..ystävänsä menettänyt