Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Sururyhmä

Re: Miten saisi päivän käyntiin

Hei,

iso iso voimahalaus sinulle! Et sinä ole yksin, täällä olemme me kaikki. Voisinpa tulla soittamaan ovikelloasi, keittämään teetä ja viemään sinua vähän ulos, katselemaan miten aurinko edelleen paistaa (ainakin pilvien takana), talitintit hyppivät lintulaudalla ja maailma pyörii kaikesta huolimatta.

Parina ensimmäisenä päivänä äitini kuoleman jälkeen istuin sohvalla ja katselin ikkunasta hämmästyneenä, miten aurinko nousi, taivas oli sininen ja ihmiset kulkivat asioillaan, vaikka minun äitini oli kuollut ja koko maailma sen tähden sysätty pois paikoiltaan. Mutta olin luvannut äidille jatkaa elämääni - ja sen lupauksen tähden (ensimmäisinä päivinä mitään muuta syytä ei ollut) minä jatkoin sitä. Ensin vain tunti tai kymmenen minuuttia kerrallaan, pienin tavoittein: ajattelin elämää korkeintaan seuraavaan ateriaan tai pesukoneen tyhjennykseen saakka. Vähitellen ne ajanjaksot pitenivät ja elämä alkoi taas tuntua joltakin.

En usko, että isäsi haluaisi sinun viettävän loppuelämäsi surren, tai lakkaavan kokonaan elämästä. Ja sinun ja lastesi kautta isäsi elämä jatkuu! Se että ystäväsi tuntuvat kokonaan hylänneen sinut, on kurjaa ja heiltä julmasti tehty, mutta ehkäpä he arastelevat häiritä sinua surussasi? Voisithan yrittää itse soittaa tai lähettää tekstiviestiä jollekin heistä? Ehkä he ihan mielelläänkin myös auttaisivat sinua joissain ihan arkipäiväisissä jutuissa, ruuanlaitossa tai vastaavassa? Monesti sitä vain ajatellaan, että jos itse pyytämättä tarjoaa apua, se jolle sitä tarjotaan suuttuu tai loukkaantuu.

Surusta ja kaipauksesta ei pääse eroon hetkessä tai ehkä koskaan, jokainen meistä kai kantaa niitä taakkana selässään... Mutta surulle ei saisi antaa periksi, ei saisi lannistua kokonaan sen alle. Tuskin kukaan meidän rakkaistamme olisi halunnut meidän kokonaan musertuvan?

Halaus ja voimia, haluaisin tosiaan tulla sinua auttamaan jos voisin,

Tiltu_R
Tiltu_R | 16.11.2006 klo 10:26:08