Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Yleistä syövästä

Re: Syöpäjärjestöjen tutkimus kuinka suuri osa syövistä on itse aiheutettuja

Mikään ei tässä elämässä mene ihan yksi yhteen. Ja mikään tuskin on vain yhden tekijän seurausta. Usein sairauksiin tarvitaan geneettinen tausta, perimä tai uusi mutaatio, taudin provosoiva tekijä, altistaja, stressitekijät, huono yleiskunto, vajavainen ravitsemus, päihdeaineet, ympäristötekijät jne. Kaikkia noita tai joitain niistä ja kukaan ei ihan varmasti pysty sanomaan kuka syövän sai minkäkin takia tai pelastui siltä. Tiede on monia arvoituksia ratkonut, mutta paljon on vielä ratkomatta. Onhan myös ollut artikkeleita virusten osuudesta laukaista erinäisiä sairauksia, myös syöpää. Ja jatkuvasti löydetään uusia
tautigeenejä. Minua itseäni ärsyttää myös suunnattomasti kyseinen tutkimustulos ja 'syyllistäminen', kuin kaikki olisi kiinni vain 'puurosta ja tupakasta'. Tuskin voidaan unohtaa lisääntyneitä ilmansaasteita ja otsonikerroksen ohentumista, säteilyä, ja pitemmälle jalostetun ruokatarjonnan myötä ihmisen lisäaineiden ja väriaineiden ja säilöntäaineiden saantia, kemikaaleja, joita ihminen syytää itseensä rasvojen, meikkien, lakkojen, värjäysaineiden yms. kautta.

Setäni on tupakoinut pitkän elämänsä kuin korsteeni ja syönyt rasvaa ja silavaa roisisti ja sokeria myös ja on terve kuin pukki ja kahdeksissakymmenissä. Minä olen kuituni ja vitamiinini syönyt, liikkunut aktiivisesti, en ole tupakoinut ja alkoholia nautiskellut vain satunnaisesti ja vähäisessä määrin. Aina olen ollut hoikka ja omannut terveen ruokavalion. Silti nyt on syöpä. Harvinaisempi syöpä on silmässäni ja syytä sille ei oikein osata sanoa. Olenkohan syönyt liikaa puuroa tai hiukan liikaa suklaata kuitenkin, juossut 10 km liian vähän viikossa tai oliskohan sittenkin pitänyt syödä kinkusta myös rasvat säästyäkseen syövältä. Tai olla hankkimatta televisiota, tai lukematta niin paljon kirjoja... ;)

Tässä yhteiskunnassa hoidetaan sydäntautiset ja narkkarit ja vastaavat, vaikka tiukan kaavan mukaan voidaan toki nähdä miten itse aiheutettuja nekin sairaudet voivat olla. Mitä hyötyä on sälyttää syy sairastumisesta sairaalle? Elämä vaan on... Aina on toki plussaa kun ihminen vaalii fysiikkaansa ja psyykettään ja noudattaa terveitä elämäntapoja. Niistä tuskin kuitenkaan löytyy spesifinen syy syöpään.
tiltu | 21.3.2008 klo 17:51:43