Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Lähipiirissä syöpäpotilas
Re: Miten edetä
Me olemme kyllä avoimesti puhuneet sairaudestani ja tilanteestamme ystävillemme ja suvulle, mutta ammattiapuun emme ole turvautuneet.Meillä ei ole riidelty, mutta usein näin, kuinka puolisoni pahoitti mielensä, kun juttelin tuntemuksistani esim. puhelimessa enemmän muille kuin hänelle. Samoin perheen ulkopuolisten ystävien kanssa saattoi syövän hetkeksi unohtaa. Se ei helpolla onnistu surevan puolison kanssa, kun tuntui, että jaettu suru on kaksinkertainen suru. Koin myös tosi voimakkaana, että lääkärit olivat vieneet minulta määräysvallan omaan kehooni ja sairaus oli vienyt minulta mahdollisuuden entiseen elämääni. Tässä puolisoni oli mielestäni päässyt helpommalla eikä voinut uskoakseni ymmärtää, miltä se kaikki tuntui.
Luulen, että pikkuhiljaa vaan omat ajatukseni olivat hiukkasen järjestyksessä ja ymmärsin, että tässä ei ole kyseessä ainoastaan minun terveyteni menettäminen ja minun elämääni astunut kuoleman mahdollisuus. Huomasin ykskaks ajattelevani lämmöllä puolisoni kärsivällisyyttä ja huolenpitoa. Tajusin, että hänkin oli menettänyt "sen vanhan ja turvallisen tuntuisen, entisen elämän". Hänelläkin elämä täyttyi surusta, sairaudesta ja epävarmuudesta.
En osaa neuvoa teitä, miten saisitte puolisonne ymmärtämään tilanteen myös teidän kannaltanne ja hyväksymään huolenpitonne. Sen sijaan uskallan kyllä lohduttaa, että ajan kanssa potilas oppii varmaan hyväksymään sairauden paremmin niin kuin näiden sivujen keskusteluista huomaa, ja sitten voi olla helpompi jakaa yhteinen rankka elämänmuutos ja jatkaa avoimemmin eteenpäin yhdessä vanhan, rakkaan kumppanin kanssa.
- Miten edetäPaul
- Re: Miten edetäasparagus
- Re: Miten edetäPaul
- Re: Miten edetäsalome
- Re: Miten edetäTuntematon uhka
- Re: Miten edetäasparagus
- Re: Miten edetäMiiru
- Re: Miten edetäsalome
- Re: Miten edetärakkausvoittaa(ko)