Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Kysymyksiä sytostaatit kokeneille....

Moro Kaisa!

Sinulla on sytojakso alkamassa, joten kysymyksiä varmaankin riittää:). Kaikkein tärkein ohje, minkä itse sain oli se, että jokainen kokee hoidot eri tavalla. Tämä oli hyvä neuvo. Sitten täältä palstalta kävi lukemassa, että mahtaako jollain muulla olla tätä tai tätä oiretta...nimittäin minulle ainakin tuli kaikennäköisiä tuntemuksia. Koko hoidon ajan kuitenkin ajattelin, että näillä se S-tauti lähtee, joten kaikki meni loppu viimetteiks hyvin.

Taxojen aikana en olisi sitä jäähattua ottanut vaikka olisi tarjottu, juurikin noista syistä mistä Santruzka kirjoitti. Mielestäni hiusasia oli sellainen, että parit itkut itkin ennen niiden lähtöä ja sitten oli vaan sopeuduttava siihen, että näillä mennään (nyt olen saanut mielestäni eri makeat hiukset tilalle...ja ilmeisesti muidenkin mielestä sillä kehuja on sadellut). En myöskään käyttänyt jäähanskkoja, eikä kynsiongelmia pahemmin tullut. Käytin kynsilakkaa ehkäisemään kynsiongelmia (ihan väritöntä eli en tiedä onko sillä värillä väliä). Jääpalojen sen sijaan imeskelyyn suorastaan neuroottisesti. Ilmeisesti auttoi, sillä suun limakalvo ongelmia ei liiemmin tullut. Niin, ja joka ruokailun jälkeen huuhtelin ja purskuttelin vedellä tai suolaliuoksella. Käsihygieniasta pidin erityisen huolen ja muitakin perheenjäsenien pyysin olemaan aktiivisia tällä saralla hoitojeni ajan, samoin vierailijoita. Myöskään "vieraita-tuttuja" en halaillut, ainoastaan perheenjäseniä. Näin vältyin flunssilta (kai?).

CEF hoidot menivät sitten omalla painollaan. Väsymys oli kyllä voimakasta tämän hoidon aikana (lepoa, lepoa). Pahoinvointilääkkeitä en pystynyt syömään, koska sain niistä pahoinvointia:). Pientä hoitoväsymystä kaiken kaikkiaan oli kyllä ilmassa loppumetreillä...oli niin hoppu saada hoidot päätökseen. Tosin tohon päällehän tuli vielä 33 krt säteitä, ettei ne hoidot ihan seinään loppuneet. Niin ja Tamofenia viisi vuotta.

Hoidot kohdaltani kävin kuitenkin läpi ilman tulehduksia tai vakavampia sairastumisia, josta olen kiitollinen. Töissä en käynyt, vaan "pyhitin" koko hoitojakson itselleni. Lepäsin ja otin iisisti....en kyllä muuta olisi jaksanutkaan. Näin jälkeen päin voi sanoa (ehkä ärsyttävältäkin kuulostava klisee): hoidot menevät yllättävän nopeasti ohi.

Kaikkea hyvää ja jaksamista sinulle hoitoihin!

Terv Kikka3
Kikka3 | 4.1.2014 klo 10:54:17