Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Kysymyksiä sytostaatit kokeneille....

Hei Kaisa!
Minulla on 3 CEF:ä takana ja saan pelkästään CEF:ä. Olen pitänyt jäämyssyä joka kerta.
Ensimmäisen CEF:n jälkeen noin kolmen viikon kuluttua rupesi lähtemään yksittäisiä hiuksia aika runsaasti, mutta ei tukkoja.
Toisen CEF;n jälkeen lähti vähemmän. Kolmas CEF oli nyt perjantaina niin ei ole vielä tietoa miten käy tämän jälkeen.

Minulla oli viime perjantaina ensimmäisen kerran irrallinen jäämyssy ja se oli alussa epämiellyttävä, kuin jäitä hatussa ja meinasin keskeyttää.
Kylmä kuitenkin tasoittui hetken kuluttua ja en vaihtanut "konemyssyyn", hoitaja sanoi tämän irrallisen olevan tehokkaaman kuin "konejäämyssyn" ja minulle vaihdettiin kolme hattua hoidon aikana.
Hiukseni ovat kyllä ohentuneet aika paljon, ja päälaella jakaus on suurentunut, mutta varsinaista kaljua ei vielä ole.
Tuttavapiirissä on joku, joka oli pitänyt vain kerran jäämyssyä,niin hänen hiuksensa olivat lähteneet sen jälkeen CEF:llä.
Luulen, että jäämyssy on auttanut ainakin minun tapauksessa tänne saakka etten ole vielä menettänyt kaikkia hiuksia ja pystyn kulkemaan omien hiusten kanssa. Minulla on ohut hiuslaatu luonnostaan.
Olen yrittänyt noudattaa myös muita ohjeita, jotka liittyvät jäämyssyn käyttöön hoidon jälkeen, pesua vasta 3-7 vrk kuluttua hoidosta, rajoittanut muotoilulaitteiden käyttöä ym.

Mitä noihin aivo-etäpesäkekasvaimiin tulee, niin uskoisin, että hankkisivatko sairaalat näitä jäämyssyjä jos pelko olisi olemassa.
Sehän olisi "karhunpalvelus" potilaille.
Puhuin syöpäkirurgin kanssa ainakin tästä jäämyssyn käytöstä ja hän ei ainakaan sanonut mitään ko.asiasta.
Hoitopaikassa missä käyn, hattuja näytti olevan useita koneessa kiinni olevia, sekä irtohattuja. Koneellinen jäämyssy ei ole niin kylmä, kuin irralliset hatut, mutta kokemus on minusta ihan ok. ja meinaan pitää jatkossakin.

Joskus olen miettinyt kun käyn hoidon jälkeen vessassa niin tämä punainen tiputusaine, joka vie hiukset taitaa tulla sellaisenaan vessan pönttöön, että jääkö sitä elimistöön lainkaan.
Ilmeisesti jää, koska haittavaikutukset tulevat vasta viikosta eteenpäin mitkä tulevat.
Minulla kaikki hoidot ovat menneet hyvin, nytkään ei ole minkäänlaista tunnetta, että olisin ollut perjantaina hoidossa, eilen oli jo hyvä olo. Perjantaina olin vähän väsynyt, ei edes etovaa oloa.
OLen selvinnyt hyvin pienillä haittavaikutuksilla ja uskon, että tämä CEF on helpompi hoito, kuin muut, joku voi olla eri mieltä, tämä on minun kokemukseni.

Positiivisella asenteella vaan eteenpäin.
Terv. Manti
manti | 5.1.2014 klo 13:34:07