Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: vaihdevuosioireet 40-kymmpisellä

Hei Päivärinta

Olen sinun ikätoverisi, myös 43-vuotias, ja totutellut tähän uuteen elämääni syöpähoitojen jälkeen. Sain kaikki herkut rinnan poiston jälkeen, sytostaatit ja säteet, mutta kertaakaan kuukautiset eivät ole jääneet pois. Sellainen asia kyllä tapahtui, että kierto lyheni 10 vuorokaudella, eli nykyisin minulle tulevat kuukautiset 21-25 päivän välein. Tämän kyllä vielä sietäsi, mutta mukana tulivat myös kaikki PMS-oireet sekä nivelkivut ja kylmän ja kuuman horkat, niin että yöt 17. kiertopäivästä alkaen ovat minulle melko tuskaisia.

Nivelkivut olen saanut kuriin lisäravinnekapseleita syömällä, mutta varsinaisiin kuukautiskipuihin ja horkkiin ei auta enää kuin Celebra. Luulin jo tosin, että voisin heittää tämän kainalosauvan syrjään, mutta tavanomaisemmista tulehduskipulääkkeistä tai Panadolista ei ole yhtä paljon apua. Syön siis Celebraa noin 5 vuorokauden kuurina aina kuukautisten alkamiseen asti, milloinka kivutkin ja vilunväristykset hellittävät. Onko se sitten vaihdevuosia vai mitä, sitähän minä en tiedä, mutta kuvat ja labrakokeet ovat olleet puhtaat joten syöpää se ei ainakaan ole.

Arthryliä kokeilin, ja luulen saaneeni siitä apua, mutta valitettavasti en voinut syödä tavanomaista kolmen kuukauden kuuria loppuun. Arthryl on glukosamiinisulfaattia, ja joillakin se saattaa vaikuttaa verensokeriarvoihin. Minä kuuluin niihin, joten 6 viikkoa kokeilua riitti. Hyvä niinkin, koska lonkka on nyt parempi kuin ennen kuuria. Niinikään akupunktiosta on ollut apua vaihteleviin kiputiloihin.

Käytännössä olen tullut myös huomaamaan liikunnan tärkeyden, sillä silloin kun jaksan lenkkeillä myös verensokerit pysyvät sopivalla tasolla. Muuten ne nousevat herkästi ja aiheuttavat ikäviä olotiloja. En ole muutenkaan mikään nopeiden hiilihydraattien tai rasvaisten ruokien ystävä, mutta näin hoitojen jälkeen erityisesti liikunta on noussut todella tärkeäksi elämänlaatua kohentavaksi asiaksi. Siihen yritän aina satsata, jos aikataulut antavat myöten.

T. Karhutar
Karhutar | 13.5.2008 klo 20:09:12