Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Juhannus tulossa - miten lie alkoholin naukkailu hoidon aikana?

Hei! Olin eilen hoidoissa Jyväskylän syöpäpolilla ja kysyin tätä alkoholi- ja uimisasiaa. Minulle sanottiin, että ainoastaan hoitopäivänä ei saa ottaa alkoholia, muuten voi ihan normaalisti. Uimista ei myöskään kielletty. Tietenkin, jos on joitain selviä haavaumia tms. ihossa ei kannata mennä uimaan infektion vuoksi.

Jännää, miten erilailla eri paikoissa annetaan ohjeita. Itse olen noin parin viikon kuluttua hoidoista saattanut ottaa jonkin verran punaviiniä. Eipä tuota kovin mieli teekään heti hoidon jälkeen. Olin lähes 20 vuotta täysin raittiina, mutta nyt viimeisinä vuosina olen jonkin verran nautiskellut punaviiniä (sen kovasti kehuttujen terveysvaikutusten vuoksi), mutta nyt kun sairastuin rintasyöpään, aloin syyllistämään itseäni tämän viinin käytön takia. Yhteensä olen viime vuosina käyttänyt noin 1 - 2 pulloa kuukaudessa punaviiniä. Luin jostakin, että jos on perinnöllinen rintasyöpä, silloin ei saisi ottaa tippaakaan ja nyt kuin minulla aluksi epäiltiin perinnöllistä, tuli kauhea paniikki. No onneksi olen päässyt tästä syyllisyyden tunteesta ja aion jatkossakin, jos mieli tekee, ottaa esim. ruoan kanssa lasin punaviiniä. Väkeviin en koske, joskus kesällä saunan jälkeen voi mennä pullo siideriä tai lonkeroa.

Tämäpä tästä. Eletään kaikki niin kuin parhaalta tuntuu. Itse olen ainakin koko elämäni yrittänyt elää mahdollisimman terveellisesti ja eikun syöpä tuli. En enää ala niin kovasti nipottamaan tuon terveellisyysasian kanssa.
Kehäkukka | 27.6.2007 klo 10:49:53