Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Mitä tehdä kun kättä / rintaa turvottaa aika lailla?
Olen saanut ohjeeksi KKK eli koho, kylmä, kompressio.Yöllä käsi koholla tyynyn päällä, päivällä aina tukihiha ja hanska puristamassa. Suihkun jälkeen käsi viilennettävä (saunassa en käy). Jos käyt saunassa (sitten kun hoidot ohi), on käsi suojattava kuumalta.
Lymfahoidot voi aloittaa vasta kun syöpähoidot ohi (imunestekierto 20 kertaistuu ja levittää siten syöpäsoluja).
Hoidot ärsyttävät kättä, joten sille ei liika rasitus tee hyvää. Minulle sanotiin ettei saa imuroida, ei haravoida, ei kantaa 2,5 kiloa raskaampaa.
Nyt tarvitset hyvän fysioterapeutin, joka viitsii kunnolla neuvoa. Olen tämän yli kymmenen vuoden aikana tavannut monenlaisia, mutta onneksi myös työlleen omistautuneita.
Hanskat ja hihat saat maksusitoumuksella ja lain mukaan niitä pitää saada oman tarpeesi mukaan, eikä niin kuin sinulle sanotaan, että yhdet puoleksi vuodeksi. Eihän kukaan pane suihkun jälkeen hikisiä sukkiakaan jalkaan...
Turvonneesta kädestä ei saa ottaa verikokeita, ei saa laittaa kanyyliä, pitää varoa ruusun piikkejä jne.
Älä hätäile, mutta hoida kättäsi!
- Re: Mitä tehdä kun kättä / rintaa turvottaa aika lailla?kuurankukkanen
- Re: Mitä tehdä kun kättä / rintaa turvottaa aika lailla?Sikke