Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Työhönpaluu sytostaattihoidon jälkeen, ahdistunut
Mulla 3kk hoitojen loppumisesta (3xTaxotere, 3xCEF) ja töissä olen ollut 1,5kk. Töihin paluuta kannattaa miettiä tarkoin, mitä haluat ja oletko valmis. Itse en olisi vielä "halunnut" ja tuntui etten olisi valmis (mahdoton väsymys), mutta taloudellinen tilanne "pakotti". Oli todella raskasta alkuun, oli päiviä jolloin ajattelin että en kerta kaikkiaan pysty tähän. Harmitti etten hankkinut itselleni osatyöaikaa, täysi työaika oli ehkä liikaa. MUTTA ajan kanssa se helpotti ja nyt jaksan paremmin. Sanoivat syöpäpolilla että vuosi vielä menee väsymyksen kera (tai saattaa mennä) eli sellaista uupumista onkin vielä. Paljon. Vajaa työaika olisi kaikkein paras!Henkisestikin oli vaikea palata, vaikka työkaverini kaikki tietävät ja olen heille kaikki asiani kertonut avoimesti ja he kaikki ovat olleet erittäin empaattisia ja mukana sairaudessani. Mutta silti ahdisti palata. Ja harmittaa vieläkin kun joku kiukuttelee vain koska on huonolla tuulella! Ja itse koitan parhaani mukaan jaksaa ja olen luonteeltani "hyväntuulinen" joten on vaikea hyväksyä turhia valituksia!! Kukaan (ei tietenkään) ymmärrä millaista mulla on ollut ja siksi tuntuu välillä yksinäiseltä ja erilaiselta. Töissä kannattaa myös vaatia työjärjestelyjä oman jaksamisen mukaan. Itse olen sanonut oman toiveeni, mutta työmäärää ei usein pysty pienentämään ja se on tosi raskasta. Välillä harmittaa kun ei tajuta että tarvitisin enemmän taukoja että jaksaisin paremmin. Tuntuu että osa ihmisistä olettaa että nyt kun hoidot ovat ohi niin olen sama kuin ennen ja jaksan saman kuin muut. Näin ei ole. Eli neuvottelua töihin paluu vaatii ja täytyy vaan itse ottaa asiat puheeksi! Ja riippuu työstä; luulisin että toimistotyössä ym. jaksaminen ja aloittaminen olisi ehkä ollut helpompaa, en tiedä. Oma työ on todella fyysistä.
Hiuksettomuus/sänki harmitti alkuun myös, tosin omassa työssäni onneksi käytämme myssyjä (hoitoala) joten sain pääni piiloon. Nyt tukka on jo kasvanut hyvin, joten sekään ei enää haittaa ja voin olla vaikka ilman! Siis silloin kun voi....töissä.
Hoitojen jälkeen en ole sairastellut, vaikka työkavereilla on ollut flunssaa monellakin. Toki käsihygienia on meillä erittäin tarkkaa koko ajan, normaalistikin, kuuluu työhön. Sika- ja kausirokotteesta tuli lievää kuumeilua, ei muuta. Tässä vaiheessa veriarvot ovat olleet hyvät (neutrot, leukkarit) jo pitkään, joten mitään suurentunutta sairastumisen riskiä ei pitäisi olla. Työterkkari sanoi että vuoden verran pitää herkemmin kuunnella kehoa ja jäädä kotiin lepäämään, onhan se elimistö rasittunut hoidoista kuitenkin ja toipuminen kestää.
Jossain viestissä kyselit miten hoidot meni, itsellä nousi kuume lähes jokaisen hoidon jälkeen ja ne olikin ongelma, kunnes sain kahden viimeisen hoidon yhteydessä (vihdoin!) Neulastaa ennaltaehkäsevästi, se auttoi. Mutta sekin on kuulemma hyvin yksilöllistä kenelle niitä kuumeilu-/infektio-ongelmia tulee, eikä sitä voi etukäteen tietää. Eli mulla neutrot laski aina, alimmillaan oli 0.4. Tai eiköhän ne kaikilla laske, toiset vaan saavat infektion ja toiset ei.
Jaksamista!! Ei hätää kuitenkaan, hoitoon pääsee heti jos jotain ongelmia tulee ja jonkun saa aina puhelimella kiinni jos on epävarma! Mäkin pelkäsin kesällä tulevaa sikaflunssaa todella kovasti, mutta se lieveni kyllä.
- Kiitos Mek!Tyrni65
- Re: Kiitos Mek!hipura
- Mitä pelkäät rokotteessa?Tyrni65
- ..lisäys..Tyrni65
- Hienoa Hipura!Tyrni65
- Re: Kiitos Mek!Tyrni65
- Monenlaisia näkökulmia...Tyrni65
- Re: Työhönpaluu sytostaattihoidon jälkeen, ahdistunutparanen