Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Syyllistetäänkö kohdunkaulan syöpään sairastunutta?
Minulla on todettu kolposkopiassa otetuissa koepaloissa syöpäsolukkoa.Olen lukenut tietoa eri syöpälajeista ja kohdunkaulansyövästä kerrotaan että altistavia tekijöitä on mm. nuorena aloitettu seksi, usein vaihtuvat seksikumppanit, huono hygienia, tupakoiminen, joskus myös synnyttämättömyys on mainittu.
Kehoitetaan kertomaan lähiympäristölle sairastumisesta. Ymmärrän kyllä että omassa mielessä asiat moninkertaistuvat, mutta kovin vanhoillisille lähimmäisille ei huvita kertoa.
Jos sairauteni on niin paha että joudun leikkauksiin ym. hoitoihin niin miten voin salata työpaikalta mitä sairautta sairastan? Lukeeko sairauslomaan tarvittavissa lääkärintodistuksissa sairaus ja sairaalan nimi vai voiko lääkärintodistuksen saada sellaisella paperilla jossa ei lue missä on hoidettu ja mitä sairautta?
Jonkun mielestä huolenaiheeni voivat olla tosi tyhmiä ja ehkä minä nyt syyllistän jonkun kirjoituksillani. Anteeksi, ei ole tarkoitus. Luin muiden kirjoituksia enkä näihin huoliin törmännyt, siksi päätin näitä itse kysellä.
Jos sairauteni olisi jokin toinen niin siitä olisi helpompi kertoa, mutta jotenkin saan itse sen kuvan että kohdunkaulan syövän sairastajaa epäillään seksuaalisesti holtittomaksi eläjäksi. Tämähän ei välttämättä ollenkaan pidä paikkansa ja olen jostakin lääkärikirjasta nähnyt myös väitteen että HPV-tartunnan voi saada jopa lämpimästä vedestä. Vaikkakin yleensä seksikontakteissa tuo leviää.
Vaikka elämme hyvin vapaamielisessä maailmassa niin aina jotakin ryhmää osoitetaan sormella mieluusti, minä koen että tähän em. syöpään sairastuneita myös lajitellaan mielellään vähän eri luokkaan kuin muihin syöpiin sairastuneita.
Korjatkaa jos olen väärässä ja anteeksi jos tämä kirjoitus jonkun mieltä pahoitti.
- Syyllistetäänkö kohdunkaulan syöpään sairastunutta?GiaF
- Re: Sairauslomatodistuksestakesän lapsi