Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Tram rinnan omistajat hohoi!!
Hei Minmaija, MissShadow, EllaM ja muut kanssasisaret!Kiitellessänne Minmaija, MissShadow ja EllaM minua kokemuksieni kertomisesta, itse olen kiitellyt myös ja kiittelen edelleen kaikkia näillä sivuilla kokemuksiaan jakaneita kanssasisaria.
Monen monta kertaa olen saanut tärkeää tietoa, henkistä tukea ja ennen kaikkea toivoa ja rohkeutta näiden sivujen kanssasisarilta. Sanonta "kun surun jakaa se puolittuu ja kun ilon jakaa, niin se kaksinkertaistuu" pitää täysin paikkansa näillä sivuilla käydessä. Erittäin hyvä vertaistuen lähde.
Tietysti meillä tauti tyypiltään vaihtelee ja tärkeää on saada tarkkaa tietoa omalta hoitavalta lääkäriltä, mutta näiltä sivuilta saa monasti ennakkotietoa, osviittaa eri hoidoista, oireista, paranemisajoista sekä myös jaksamisesta. Tärkeintä varmaankin em. henkinen tuki.
Joskus voi ilmetä harvinaisempaakin oireistoa leikkauksen jälkeen. Unohdin kertoa, että minulla ilmeni mondorin syndroma: 1/2 vuotta leikkauksen jälkeen vatsan alueen imutiehyeet-solmukkeet tulehtuivat. Vatsan alue oli tukkoinen ja pidin löysiä vaatteita. Yksi aamu selällään ollessani ihmettelin, mitä rihmastoa ja pakuroita tuntuu ihon läpi. Pikkusenkaan venytellessä rihmasto näkyi ihon läpi. Säikähdin tietysti ja oletin taudin levinneen. Hoitava lääkäri tutki asian ja kertoi, että joskus tämmöinen ilmiö tapahtuu ison leikkauksen yhteydessä. 5 kk meni, kun oireisto poistui, mutta sitten sama oireisto ilmaantui rintakehän alueelle. Siinä meni toiset 5 kk, kun oireisto oli ohi. Lääkärin mukaan oireisto voi ilmaantua esim. urheilijalle, jos liikaa treenannut. Imusuonisto häiriintyy.
Plastiikkakirurgi kertoi leikkauksen jälkeen, että minulla oli verenvuotoa kummallisen paljon, mitä hänen muilla potilailla ei ole ilmennyt. Sen vuoksi tram-rintaan kudosnestettä luultavasti alkoi kertyä treeninoton jälkeen ja se aiheutti tulehduksenkin. Jos tulehduksia ei ilmene kotiutus on 5. päivänä. Kotona mukava, kun sai omaan tahtiin tehdä asiat ja oma sänky paras sänky. Mielikin piristy, kun pääsi kotiin.
Sairasloma on 4-5 vkoa. Minulla meni 6 viikkoa, kun em. tulehdus hidasti paranemista.
Silikoniteipin leikkasin suikaleiksi niin, että teippiä oli 1/2 cm molemmin puolin arpea. Samoja teippejä voi pitää pitkän aikaa, niin kauan kuin hyvin tarttuvat ihoon. Laatta maksaa 20 e, mutta on riittosaa.
On niin monelaista tapahtunut, ettei enää kaikkea meinaa muistaa. Liitännäishoidoilta säästyin ja toivotankin voimia niille sisarille, jotka hoitoja saavat ja erityisesti niille sisarille, jotka kamppailevat edenneen taudin kanssa.
Usein mielessä käy toivo, että tutkijat löytäisivät avaimen, hoidon, syövän pysäyttämiseksi. Ehkä se on kaukana tai hyvinkin lähellä.
Luin äskettäin Saima Harmajan runokirjan. Hän kuoli 24-vuotiaana tuberkuloosiin, joka tänä päivänä hoidettavissa. Saima Harmaja kirjoitti runoja paljon vielä kuolinvuonnaankin. Koskettavia runoja, joissa sairastumisen jälkeen hyvin vahvasti kuolema mukana.
Kirjan myötä tuli mieleen kaksi tätiäni, setäni, mummini ja ukkini. Ukkini ja mummini menettivät tuberkuloosille 18- ja 22-vuotiaat tyttäret sekä 23-vuotiaan pojan peräjälkeen. Mitään toivoa ei ollut paranemisesta.
Meidän rintasyöpään sairastuneiden ennuste on onneksi jo tosi hyvä. Mammografiaseulontojen ja uusien hoitojen myötä tilanne kohentunut entisestään. Kasvaimet löydetään yhä varhaisemmassa vaiheessa ja ovat paremmin hoidettavissa.
Tuulta päin sisaret ja aurinkoista kevättä!
- Tram rinnan omistajat hohoi!!MissShadow
- Re: Tram rinnan omistajat hohoi!!MissShadow
- Re: Tram rinnan omistajat hohoi!!kevätmieli
- Re: Tram rinnan omistajat hohoi!!iirisrukka