Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Tram rinnan omistajat hohoi!!

Hei Minmaija!

Kokemukseni tram:sta oli ihan positiivinen, vaikkei leikkauksena ole ihan pieni juttu ja komplikaatioiotakin oli. Kivuliaita päiviä oli 2 vkon verran. Toisella viikolla jätin jo kipilääkkeet pois, koska arvelin paremmin tuntevan jumpatessa, milloin jumppaan liikaa. Haavat ei saa aueta, ei etenkään tram:sta, koska alussa verenkierto siirteessä heikkoa.

Plastiikkakirurgi kertoi, että hermokudosta ja verisuonistoa alkaa kehittyä terveen kudoksen puolelta siirteeseen 5 viikon kuluttua. Ihmisen elimistö on tosi mielenkiintoinen.

Plastiikkakirurgi kertoi myös, että vuosien myötä kainaloihin yhdistetyillä suonilla ei enää välttämättä merkitystä, kun siirteeseen on muodostunut oma verisuonisto ja hermekudos. Tämän olen huomannutkin. Voin nukkua nyt kyljelläni myös siirrepuolella eikä kainalonalue eikä rinnan sivusta mene tunnottomaksi. Tunnotonta aluetta on vielä kainalon alueella, mutta aikaisemmin sillä kyljellä nukkuessani tunnoton alue lisääntyi.

Mustelmilla kehoni tietysti oli ympäriinsä: rinnat, rintakehä ja vatsanalue. Muutaman viikon sisällä mustelmat hävisivät. Tram-siirre on aluksi kova pötikkä, mutta puolen vuoden sisällä jo alkoi pehmetä ja laskeutua. Itsestään sulavilla tikeillä plastiikkakirurgit ompelevat ja tikkien poistoa ei ole. Vain pintaan jääneet tikkien päät oma hoitava lääkäri poisti kontrollikäynneillä.

Tulehduksen vuoksi tram:iin minulle tuli joihinkin leikkaushaavan kohtiin isoja rupia, mutta hoitavan lääkärin suosittelemana haalealla vedellä suihkuttelin kerran päivässä ja rasvasin kevyellä hajustamattomalla ihovoiteella.

Kun haavat olivat täysin umpeutuneet, hieroin pesun jälkeen arpikohtia manteliöljyllä ja pidin aikaisemmin mainitsemaa arpien hoitoon tarkoitettua silikooniteippiä.

Joustavia, mutta tukevia liivejä pidin ja ne ovat hyvät nykyisinkin.

Joskus tram:n jälkeen saattaa tulla vatsan alueelle tyrä, mutta minulla ei ole ollut minkäänlaista viitettä tyrästä. Hoitava lääkäri suositteli välttämään äkkinäisiä liikeitä, ponnisteluja. Hän myös korosti, että osalle tyrä voi tulla lihomisen myötä. Varmaan mahdollista, kun vatsan alue on tietysti pitkään piukka. Alussa huomasinkin, että jos satuin syömään liika runsaasti kerralla, oli vatsa piukilla.
Nyt kun arvet ovat pehmentyneet niin ihon pinnasta kuin leikattu kudos myös vatsan sisäpuolelta, piukkaa oloa ei ole ollut.

Nostelen päivittäin 3-10 kg esineitä, eikä mitään vaivaa ole tullut. Jäljelle jäänyt vatsalihas treenaantuu ja pitää vatsan alueen kunnossa. Tietysti välttelen äkkinäisiä liikkeitä, mutta niinhän pitää kaikkien tehdä, jottei selkäänsä satuta.

Puolentoista vuoden ajan tram-rinnan iho oli viileämpi, mutta nyt en enää tunne eroa. Tram on nyt pehmeä kuten tervekin rinta eikä minkäänlaista vaivaa ole ollut. Ei kiristä mistään. Pikinejä käytän kuten ennenkin, mutta pikinien liiviosan oltava keskikohdasta korkeampi, ettei tram:n arpi näy. Sama tietty uimapuvussa. Näitä asusteitahan on tosi kauniitta ja jokaiselle sopivia varmaan löytyy. Siirretty napa on keskellä vatsaa ja leikkausarvet jäävät pikininhousujen alle. Liika auringonotto ei hyväksi lie kenellekään. Olen sen huomannut, että siirrerinnan iho on herkkä auringolle pikinikankaankin läpi eli on alkanut punottamaan pienessä ajassa. Laitankin yleensä pikinin sisään vanulaattaa pari kappaletta suojaksi. Eivät näy pikinin läpi ja suojaavat tram:n ihoa auringolta, on toiminut.

Tällaisia kokemuksia minulla. Jollain voi olla toisenlaisia ja me kukin koemme asiat niin eri tavalla.

Sen olen tästä syövästä oppinut, että on elettävä tätä päivää. Lobulaarinen rintasyöpä voi osan kohdalla tulla toiseenkin rintaan, mutten sitä ole jäänyt odottamaan, vaan elän tätä päivää positiivisessa mielessä nöyränä ja kiitollisena.

Tsemppiä sinulle leikkaukseen Minmaija ja kaikkea hyvää elämääsi!

Tämä kirkas kevätaurinko on ihanaa, tänäänkin se taas paistaa ja puiston puut nauttivat auringosta. Kesä ja kukat tulossa!
iirisrukka | 21.4.2008 klo 09:48:19