Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Tram rinnan omistajat hohoi!!
Hei Miss Shadow!Olen kirjoittanut omasta tram-leikauksestani v. 2005, mutta ajattelinpa nyt kertoa vielä kokemuksistani.
Lobulaarisen rintasyövän takia minulta poistettiin oik. rinta kokonaan kesällä 2002, vartijaimusolmukekartoituksessa kainalo puhdas, joten imusolmukkeita ei sieltä poistettu. Hoitava lääkäri alkoi jo vuoden päästä suosittelemaan rinnan rekonstrukitiota. Halusin kuitenkin asiaa pohtia, koska pää oli vielä pyörällä syöpädiagnoosista. Joulukuussa 2004 kävin plastiikkakirurgin ennakkoarvioinnissa, mikä leikkaus minulle sopisi hänen mukaan parhaiten. Olen aina ollut laiha, eikä materiaalia löytynyt selkä eikä vatsapuolelta, joten ajatus oli silikooninkäyttö. Kerroin lääkärille, etten halua silokoonia, vaan yritän saada painoa lisää, jotta tram onnistuisi. Vuoden söin iltakaudet kaikkea mahdollista hyvää ja painoni sain nousemaan 10 kg ja uusinta-arviossa lääkäri totesi, että tram onnistuu. Leikkausajankohta sovittiin.
Leikkausta ennen oli käytävä hampaat ja suu tarkistuttamassa, verikokeet otettiin, hoitajan haastattelu oli, otettiin mammografia varmuuden vuoksi terveestä rinnasta sekä ultrattiin terve rinta sekä leikatun rinnan alue, kainalot ja kaulanalue. Etukäteen googlesta löysin videon tram-leikkauksesta: the Tram-Flap surgery kohdasta Reconstructive Breast surgery Wepsite. Löysin googlesta myös kuntoutusohjeet: Http://breastcarecenter.his.ucsf.edu/reconst_tramex_preop.html. Leikkaava lääkäri myös kertoi, miten toimenpide tehdään.
Leikkaus yleensä kestää 3-5 t. Joskus voi tulla ongelmia verisuonien yhdistämisessä 1-5 %:lla. Minulla kainaloon liitetty laskimosuoni tukkeutui, mutta heräämöstä heti veivät takaisin leikakussaliin ja saivat suonen toimimaan. Minulla pienennettiin samalla tervettäkin rintaa ja otettiin vas. rinnan kainalon puolelta rauhaskudosta pois, näin tn pieneni ainakin jonkin verran lobul. rintasyövän tulemisesta terveeseen rintaan.
Kolme päivää kului melkeinpä tyystin sängyssä, tippa, pissakatetri sekä kipupumppu. Hoitajat pesivät pesulapuilla. Hoitajan avittamana pääsin toisena päivänä istumaan sängyn reunalle. Olo oli kyllä kuin olisi tiejyrän alla ollut. Niin monesta kohtaa oli leikattu: vatsa alue ja molemmat rinnat. Toisena päivänä tuotiin kuitenkin jo liemiruokaa, tippa oli kuiten vielä.
Selällään piti nukkua, ylävartalo jonkin verran kohollaan ja reisien alle laitettiin tyyny, jottei vatsan leikkausalue veny. Leikatun puolen käden alla pidettiin myös tyynyä ja käsi oli sivuasennossa ( 45 astetta), jottei kainaloon liitetyt suonet mene tukkoon. Hoitajat kävivät ensimmäisenä yönä mittaamassa siirteen lämpötilaa niin kainalon puolelta kuin rinnan keskiviivan kohdalta, siirteen lämpötilan tuli olla yli 32 astetta. Hoitajat seurasivat myös siirteen väriä. Seuraavana yönä sama toistui 3 t välein. Siirrettä piti pitää peiton alla lämpimässä verenkierrton edistämiseksi.
Verenohennuspiikki annettiin leikkausta edeltävänä iltana sekä päivittäin sairaalassa ja vielä kotonakin piikki viitenä päivänä tram:n verenkierron lisäämiseksi sekä tukkeutumien estämiseksi.
Neljäntenä päivänä pääsin jalkeille ja hoitaja käytti suihkussa ja olo alkoi olla kohtalainen. Pissakatetri otettiin pois 3. päivänä ja 4. pvänä otettiin pois katetrit terveestä rinnasta sekä vatsan alueelta. Siirrerinnan katetri otettiin pois 5. pvänä ja se ehkä liian aikaisin, koska veristä kudosnestettä alkoi kertyä siirrerintaan ja tilanne alkoi olla tosi hankala. Tulehdus iski siirteeseen. Suoraan suoneen annettavilla antibiooteilla saatiin kuitenkin tulehdus kuriin ja tilanne alkoi kohentua. Yleensä sairaalsta päästään kotiin 5. päivänä. Em. tulehduksen vuoksi minulla vierähti 7 päivää.
Haavoissa oli kuituteipit, jotka tukivat haavoja ja olivat pesunkestäviä. Hoitajat vaihtoivat teippejä 2 pvän välein. Myös harsoa laitettiin aluksi kasapäin rintojen päälle, tukevat siteet, muttei puristavat.
Haavat alkoivat 4-5 vkon sisällä hyvin paranemaan. Minulla em. tulehdus hidasti jonkin verran haavojen paranemista, mutta 5 vkon kuluttua tilanne oli jo hyvä. Kun haavat olivat täysin umpeutuneet, aloin käyttämään lääkärin suosittelemaa Mediform- arvenhoitosilikoonoteippiä. Sitä saa 10 x 18 cm kokoisena laattana apteekeista. Hoitaa arpikudosta, tarttuu hyvin paikalleen ja pysyy myös suihkussa paikallaan. Silikoniteippiä pidetään yl. 7 päivää, jonka jälkeen päivän paussi ja taas 7 päivää. Pidin teippiä useamman kuukauden ajan ja arvet ovat oikein siistit.
Jumppasin jo viikon kuluttua. Venyttelin nätisti vatsanaluetta ja rintakehää, kainaloita. Rauhallista kävelyä ensimmäisinä 3 vkona, mutta 4. viikolla jo reippaammin. Vatsan alue ja tram-rinnan alue sekä kainalo olivat vuoden ajan aivan tunnottomia, mutta pikkuhiljaa tunto alkoi palautua.
Tram-rinta oli jonkin verran isompi ja vuosi sitten sitä pienennettiin, otettiin 2 cm ihoa pois ja vähän kudostakin. Viime marraskuussa kävin nännin tatuoinnin, en halunnut varsinaista nänniä enää tehtävän. Tatuointi on oikein hyvä.
Toipumisen aikana hyvät tukevat, muttei kiristävät liivit ovat tärkeät.
Nyt rinnat ovat oikein sopusuhtaset. Arvet ovat vaalentuneet. Tunto on myös palautunut vatsanalueelle ja aika mukavasti myös tram-rintaankin. Leikatun puolen kainalon alueella tunnottomuutta on eniten.
Olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen. Olo alkaa olla kuin ennen sairastumista. Leikkauksessa oli välillä ongelmia, mutta vain pienelle prosentille tulee komplikaatioita eli voi sanoa, että kyse huonosta tuurista. Plastiikkakirurgit ovat kyllä tosi taitavia.
Tsemppiä sinulle ja muillekin leikkaukseen!
Aurinkoista kevättä!
- Tram rinnan omistajat hohoi!!MissShadow
- Re: Tram rinnan omistajat hohoi!!MissShadow
- Re: Tram rinnan omistajat hohoi!!kevätmieli
- Re: Tram rinnan omistajat hohoi!!iirisrukka