Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Sädehoidot käynnissä
Heippa kaikki "päivänsäteet",Miten teillä on mennyt? Olen nyt käynyt viikon päivät sädehoidossa Turussa, ja matkat ovat sujuneet suht mukavasti omalla autolla kulkien. Välillä se harmittaa, kun ei kokemattomuuttaan osaa ennakoida liikennettä aina nappiin, mutta senpä takia ja muistakaan käytännön syistä en ole ottanut heti aamuaikoja, vaan yrittänyt osua sellaisiin väleihin että voin ajella rauhassa päivänvalossa. Miten te muut olette jaksaneet matkailla?
Oma matkani yhteen suuntaan on 90 km, joten sen kyllä jaksaa ajaa, vaikka puolikas työpäivä hoitoihin herkästi uppoaakin. Onneksi en ole töissä, jää siis vielä aikaa järjestellä omia asioitaan, sillä kuten tiedätte, omavastuiden kerääminen alkoi taas alusta. Ja kun meidän perheessä näitä kuntoutetttavia on muitakin, niin vietän tänään ns. kelapäivää kun sädehoitokoneet ovat tänään huollossa.
Mitä muuta kuuluu, niin erilaiset kivut kuuluvat myös päiväohjelmaan. Uuden vuoden pyhien alla minulle ilmaantui huolestuttavia luustokipuja, mutta lähemmässä tarkastelussa ne paljastuivat kuukautiskivuiksi, joita minulla ei ole ollut sitten teinivuosien. Sitten kun ne kivut loppuivat, jäivät nivelkolotukset seuraksi, joten uskottava se on, että tämäkin kone alkaa tikata itselleen vaihdevuosia! Sytojen alkaessa, kuukautiskierto oli 31 - 36 vrk, mutta nyt se on ihan mitä tahansa, viimeksi vain 21 päivää. Joten buranaa tulee napsittua säännöllisen epäsäännöllisesti.
Hoidettavan alueen ihossa en ole huomannut mitään ärsyyntymisen merkkejä, mutta suu on ollut kipeä ihan alusta alkaen. Minulla nimittäin on ns. karttakieli, joka sinänsä on aivan harmiton, mutta ärtyessään melko kivulias. Tämä kuulostaa varmasti hassulta, mutta herkkä kieleni "haistaa" ns. palaneen käryä ja on kipeä heti hoitojen jälkeen.
Huomenna näen sairaanhoitajan ja kyselen, millaisia rohtoja saan kieleeni käyttää, koska sinänsä karttakieleen ei ole mitään parannuskeinoja. Toisaalta joku imeskelytabletti voisi nopeuttaa kielen toipumista, sillä suurimman osan aikaa - ilman näitä hoitoja - kieleni on oireeton. Että kaikenlaista pientä säätöä tässä on edelleenkin käynnissä.
Lääkärissä käyn ensi viikolla puhumassa näistä kivuistani, koska heti ilmaantuessaan ne toivat mieleen mahdolliset luustometarit. Enää en ajattele näin, mutta kuitenkin kun kivut ovat jokapäiväisiä, en halua että niiden syy jätetään tutkimatta ja vaiva hoitamatta. Olen nimittäin päässyt taas uudestaan kuntoliikunnan makuun, enkä halua tasan tarkkaan vaipua sängyn pohjalle!
Voimia ja jaksamista meille kaikille, selviydytään näistäkin etapeista ja odotellaan hiihtolomia!
T. Karhutar
- Sädehoidot käynnissäKarhutar
- Re: Sädehoidot käynnissäpäivänsäde
- Re: Sädehoidot käynnissäKarhutar
- Re: Sädehoidot käynnissäKutri 1
- Re: Sädehoidot käynnissäpeevikki
- Re: Sädehoidot käynnissäKehäkukka
- Re: Sädehoidot käynnissäliikkeelle
- Re: Sädehoidot käynnissätinttu
- Re: Sädehoidot käynnissääityliini