Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Sittenkin osteoporoosia?

Ajattelin jo, etten enää lue enkä kirjoittele tänne, koska syövästäni on jo yli seitsemän vuotta. Viimeinen kontrolli ensi viikolla ja lääkäri ensi kuussa. Mutta kuinkas kävikään...

Olen syönyt viisi vuotta Tamofenia ja sitten lähes kaksi vuotta Femaria. Kalkkia määrättiin muistaakseni juuri kun aloitin Femarin.
Juon paljon maitoa ja syön liikaa jukurttia, en ole sirorakenteinen, en ole koskaan polttanut. Luulin - ja samoin ilmeisesti syöpälääkärikin luuli - etten ole "osteoporoosityyppiä" eikä laittanut minua luuntiheysmittaukseen ennen Femarin aloittamista.

Nyt on selkäni alkanut oireilla; en pysty kävelemään pitkiä (siis 1 km) matkoja väsymättä. Kuntotesti tehty, olen siltä osin normaalikuntoinen. Selkä vaan väsyy. No se kuvattiin röntgenissä ja löytyi "vaikka mitä". Mm. osteoporoosiin viittaavaa, syöpään viittaavaa ei.

Nyt pitää viedä nämä litaniat syöpikselle (jotenkin nämä viimeiset kontrollikäynnit on olleet NIIN hätäisiä, lääkäri usein vanhempi herra, jne. joten haluan, että hänellä on todellakin tämä lausunto edessään). Toivon, että saisin nyt sitten sen luuntiheysmittauksen, kai siihen osteoporoosiin sitten on taas jokin lääke. Jos en saa siihen lähetettä, joudun maksamaan sen itse (100 euroa). Jostain mystisestä syystä en saa tätä tutkimusta työterveyshuollon kautta.

Katsotaan nyt, miten tässä käy. Jotenkin vaan tuntuu katkeralta, elossahan sitä ollaan, mutta en voi sanoa olleeni kovin onnellinen näinä syövänjälkeisinä vuosina, vaihdevuodet tuntuu jatkuvan vaikka lääke lopetettu :/,jatkuva päivähikoilu tekee hulluksi. Sain onneksi osa-aikaisen työkyvyttömyyseläkkeen näiden monien vaivojen johdosta. Osa toki vanhempaa perua, mutta voisin sanoa olleeni ennen syöpää melko terve. Selän heikentyminen vaan pelottaa, liikuntakyvyn kannalta.

Onneksi kaikilla ei ole näin huonosti, tämä on yksilöllistä!
Mutta vaatikaa se luuntiheysmittaus ennen liitännäislääkitystä! En nyt muista, oliko Tamofenissa tätä osteoporoosiriskin lisääntymistä.

Kerron lisää kun olen viisaampi.

Hyvää syksyn jatkoa kaikille!

Kukkamaaria
kukkamaaria | 20.8.2011 klo 19:44:33