Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Sittenkin osteoporoosia?

Hei taas,
on tästä luuntiheysmittauksesta siis ollut juttua lääkärin kanssa vuosia sitten, luin eräältä palstalta vanhan kirjoituksenikin asiasta. Uskoin vaan syöpiksen lääkäriä, ja kun juon parhaimmillaan jopa litran maitoa päivässä (!) ja olen enemmän raskasrakenteinen kuin siro (tästäkin oli puhetta lääkärin kanssa) jäin siihen käsitykseen, että minulla ei olisi ihme kyllä sentään TÄTÄ riskiä.

Olisi ehkä pitänyt alkaa vaatimalla vaatimaan, mutta kuten kerroin, uskoin lääkäriä. Ja olen tässä pari kertaa vaatinut ultraamaan yhtäkkiä ilmestyneen imusolmukkeen solisluun vierestä. Ja siinä ei tietenkään ollut mitään syöpää ja jotenkin aistin, että siinä taas kulutan yhteiskunnan rahoja.

Brita60, meillä on lähes samaan aikaan ollut leikkaus ja hoidot. Minulla gradus 3, vartijassa syöpää. Olin FiNNX (en muista enää miten kirjoitetaankaan)-tutkimuksessa, eli 3 krt Taxotere + Xeloda-tabletit ja 3 krt cef ja Xelodaa. Säteitä myös 25, ja Tamofenia ensin se 5 vuotta, sitten Aromasin, joka vaihdettiin Femariin. Ihan turhaan tosin, sillä molempien hikoilu- jne. oireet oli ihan yhtä vaikeat. Muistelen, että D-vitamiiniresepti kirjoitettiin Tamofenin jälkeen, pitää tarkistaa vielä. Ensin purutabletteja, joista sain erittäin häiritsevät ilmavaivat :), vaihdettiin sitten nieltäviin.

Katsotaan, mitä syöpiksen lääkäri päättää tuosta luunmittauksesta. Siihen on kuitenkin mentävä ensn ja sitten saan lähetteen ortopedille.
Brita, onko nämä osteoporoosi ja osteopenia vaikuttaneet sinun liikuntakykyysi mitenkään? Itse kun ajan yleensä aina polkupyörällä, huomasin vasta kesällä matkustellessa, miten selkäni väsyykään jos en pääse välillä pitkäkseni tai edes istumaan. Tuleehan se aika, kun en pysty (tai uskalla) fillaroimaan, ainakaan talvella ja kun en omista autoa, kävelykyky on hyvinkin tärkeä.

Ai niin, Brita, kirjoitit siitä, että sinullakin liitännäishoitoja on jatkettu viiden vuoden jälkeenkin. Tämä on kuulema nyt todellakin se uusi hoitokäytäntö. Minulle tosin kerrottin, että siksi kun syöpäni oli niin agressiivinen. Mutta ei kai gradus kerro kaikkea?

Taas kirjoitin romaanin :).
Lämpimin terveisin
- kukkamaaria

kukkamaaria | 21.8.2011 klo 14:59:45