Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Maallisia murheita pukkaa

Heippa!

Itse olen opiskelija, jonka tulot ovat tähän mennessä koostuneet opintotuesta ja sivutoimisista työtuloista. Mieheni on myös päätoiminen opiskelija. Sairastumisen ensivaiheilla kirosin kyllä sitä, että opiskelijan kohdalla sairauspäiväraha lasketaan joko opintotukituloista tai työtuloista. Eli toisin sanoen, kun en opiskelijana ole edes saanut tienata kuin tietyn määrän kuussa (opintotuen tulorajat tulevat muuten vastaan) eivät vuosituloni ole todellakaan olleet mitkään ihmeelliset (opitotukea olen saanut n.5000e vuodessa ja työtuloja n. 7000e- 8000e). Noh sitten vielä vuosituloni melkein puolittuivat Kelan laskelmien mukaan, koska oli valittava joko opintotuki tai muut tulot ja sitten näistä melkein puolittuneista tuloista saa vain osan sairauspäivärahana ja asumistukena ja ennen kuin sairauspäivärahaa alkaa saamaan, on vielä ne välipäivät kun ei saa mitään rahaa. Minun kun oli alunperin tarkoitus valmistua nyt kevään kuluessa ja viettää tämä kevät palkallisessa harjoittelussa. Että kyllä talous aika kovan kolauksen koki ja kun vielä oli niin paljon muutakin murehdittavaa sairauteen liittyen, tuntui, ettei melkein mitään saanut edes hoidettua.

Noh, nyt kun sairastumisesta on jo lähes puoli vuotta aikaa, olen tämänkin asian suhteen valoisammilla mielin. Koko sairauden alussa rahaa kului paljon enemmän (jouduin olemaan kahteen otteeseen sairaalassa sytostaattihoitojen vuoksi lähemmäs viikon ja ennen hoitojen alkua rahaa meni lähemmäs 1000e mm. hedelmällisyyshoitoihin, jotka sain, jotta hedelmällisyyteni voitaisiin turvata hoidoista huolimatta), mutta nyt kuluja tulee oikeastaan aika vähän. Tällä hetkellä rahaa sairauteen menee n.9e/3viikkoa (sisältää sytostaattihoidot ja neulasta-lääkkeen). Tulot ovat toki edelleen minimaaliset, mutta lapsettomana opiskelijana olen tottunut tulemaan vähällä toimeen, eikä minulla toisaalta ole velkaakaan.

On ymmärrettävää olla huolissaan raha-asioista sairastuttuaan. Kyllähän tämä sen verran elämää muuttaa! Toisaalta niin kuin jotkut kertoivat, osa pystyy myös tekemään töitä hoitojen aikana, joten sekään vaihtoehto ei ole täysin pois suljettu. Lisäksi suosittelen, että käännyt raha-asioissa heti sairaalan sosiaalihoitajan puoleen, jos alkaa näyttää siltä, ettei rahat kerta kaikkiaan riitä tai muutenkin, jotta kuulet mihin erilaisiin korvauksiin ja tukiin olet oikeutettu. Kuitenkin erilaisia tukia on tarpeen vaatiessa olemassa. Lisäksi syöpäyhdistykset korvaavat jäsenilleen pienen osan hoitokuluista.
Myrps | 28.3.2008 klo 14:21:24