Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Peruukki asiaa

Huomenta sisaret!

Hannakaija kyseli ensimmäisestä tiputuksesta, ja kerron nyt omakohtaisiakin havaintoja sytostaateista, onhan niiden annostelu on yksilöllinen ja määräytyy kokonaistilavuuden mukaan. Erityisesti ylipainoisille annokset voivat olla suuria, ja joskus niitä joudutaan ensimmäisen hoitokerran jälkeen korjaamaan, riippuen siitä millaisia sivuoireita on tullut. Ensimmäiset reaktiot saattavat tulla jo ensimmäisen tiputuksen aikana, ja erityisesti jos samalla kerralla annetaan sekä herceptiiniä että doketakselia, potilaan vointia seurataan osastolla vielä neljä tuntia tiputuksen jälkeen. Esim. minulle kävi niin, että vaikka tiputus meni hyvin, on doketakselin annostusta jouduttu pienentämään, etteivät sivuoireet (kivut, kuume, ripuli etc.) tulisi yhtä voimakkaina kuin ensimmäisellä kerralla. Lisäksi sain pitkäkestoisen antibioottilääkityksen estämään virtsatieinfektion uusimisen. Myös allergialääke vaihdettiin Kestineen, jota voi ottaa kaksi tablettia vuorokaudessa.

Ja sitten takaisin itse aiheeseen: peruukin hankin maksusitoumuksella jo ennen ensimmäisen tipan antamista. Kaksi viikkoa tipasta hiukset olivat vielä hyvin päässä, mutta leikkautin silti jo itselleni 12 mm:n siilin. Kolmen viikon kuluttua hiustenlähtö alkoi olla jo todella runsasta, niin että leikkautin loputkin hiukset pois. Sänkeä on jonkin verran, joten en kehtaa ihmisten ilmoilla kuulapäänä kulkea, vaan olen virkannut itselleni puuvillalangasta pipon. Sitä käytän hikisemmissä riennossa sekä lyhyillä ostosmatkoilla, mutta juhliin yms. julkisiin tilaisuuksiin laitan peruukin - vaikken siinä niin kovin hyvin viihdykään. Tulivat nuo helteetkin parahiksi kiusaamaan.

Kampaajalta olen hankkinut myös tuotteita sekä päänahan että peruukin hoitoon, ja ne ovat mahtuneet hyvin budjetin sisään.

T. Karhutar
Karhutar | 12.8.2007 klo 11:54:32