Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Missä mennään kesän 2010 sytoilijat?

Moi!
Minulla oli multifokaalinen lobulaarinen syöpä, vahvasti hormonipositiivinen. Rintani olivat pienet ja kiinteät ja ilmeisesti kiinteät rinnat ovat alttiimpia rintasyövälle.
Sain tamoksifeenin 5 vuodeksi. Koska olen kohtalaisen nuori (täytän tänä vuonna 49 v), ei aromataasi-inhibiittorit tulleet kyseeseen.
Sytostaatit lakkauttivat munasarjojeni toiminnan, joten ilman tamoksifeeniakin elämääni kuuluvat tällä hetkellä vaihdevuosioireet, tosin huomattavasti lievempinä kuin tamoksifeenin kanssa. Siirryttyäni postmenopausaaliseen tilaan, olisi ollut mahdollista kokeilla aromataasi-inhibiittoreita tamoksifeenin, mutta syöpälääkärin mielestä ei ollut järkevää, koska sain jo tamoksifeenista runsaasti niveloireita. Olen kommentoinut tamoksifeenin sivuvaikutuksia asiaa käsittelevässä keskustelussa. Ja itseasiassa saan kaikista lääkkeistä kaikki mahdolliset sivuoireet. Kuulun ihmisryhmään, jolla on hidas metabolia ja normaaliannoksilla annettuna lääkeaineet kertyvät pikku hiljaa elimistöön ja sen vuoksi sivuvaikutukset tulevat voimakkaina esiin.
Kun minut leikattiin, oli huonekaverini läpikäynyt useita loburaalisen syövän uusimisia ja häneltä oli molemmat rinnat poistettu ensin säästävästi ja lopulta kokonaan.
Lähtiessäni syöpähoitoihin, minulle perusteltiin valittua 6XCEF -ja 5v tamoksifeenihoitoa sillä, että halutaan ampua moukarilla, jotta syöpä ei vain uusiutuisi.
Itse ajattelen, että toisenkin rinnan poisto kuuluu samaan sarjaan eli tehdään kerralla kaikki voitava, jotta tauti ei uusiutuisi.
Olen mielenkiinnolla seurannut Hesarissa käytävää keskustelua rintaimplantaateista lähinnä siitä näkövinkkelistä, että usean kirjoituksen mukaan yleinen asenneilmasto ja media aiheuttaa naisille muodokkuuden suhteen kovia paineita. Varmasti aiheuttaakin, mutta päättäväinen täytyy olla, jos haluaa poiketa Käypä hoito -suosituksista (säästävä leikkaus, rinnankorjausleikkaus jne.), sillä myös lääkärit lähtevät siitä, että naiseus ja naisen minäkuva on kauniista rinnoista kiinni.
Tsemppiä sinulle ja voimia jatkohoitoihin sekä sinnikkyyttä, jos toisenkin rinnan poisto tuntuu omimmalta vaihtoehdolta sinulle.
Laittelen kuulumisia viimeistään sitten, kun olen kuullut patologin lausunnosta.
TummaSuklaa | 26.1.2012 klo 09:31:17