Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Missä mennään kesän 2010 sytoilijat?

Elämä on yllätyksiä täynnä: olin jo sairaalassa odottamassa pääsyä leikkaussaliin (onneksi esilääkitystä ei oltu vielä annettu), kun sain kuulla, että leikkaus on peruttu kirurgin sairaustapauksen vuoksi.

Onneksi sain jo uuden leikkausajan, mutta kyllä tässä alkuviikon on ollut hiukan pasmat sekaisin, kun olin isolla vaivalla järkännyt työni sillä ajatuksella, että palaan töihin tammikuun puolivälissä ja nyt sitten piti ruveta jälleen rustaamaan aikatauluja uudelleen.
Vaan eihän tällaiselle mitään voi - lääkäritkin ovat ihmisiä ja voivat sairastua.

Tämän leikkauksen tekee yleiskirurgi, koska sen pystyy valmiiksi suunnittelemaan (ei esim. vaadi vartijaimusolmukeen etsimistä ja tutkimustuloksen varmistuttua tehtävää lopullista leikkaussuunnitelmaa).

Eri tapauksia ei pitäisi verrata keskenään, kun jokaisella meillä on ainutkertainen sairauskertomus ja reagoimme eri tavoin esim. liitännäishoitoihin. Myös syövät ovat kaikki omanlaisiaan, vaikka niissä yhteisiä tekijöitä onkin.

Tärkein syy minun valitsemaani polkuun on se, että kasvaimista näkyi vain se isompi ultrassa, mutta kumpikaan ei näkynyt mammossa tai magneetissa. Eikä kuvissa näkynyt myöskään jo leikatussa rinnassa esiintynyt varsin runsas LCIS. 1-vuotiskontrollin yhteydessä otettujen kuvien perusteella ei siis voi todeta muuta kuin mitä radiologi totesi: ei näkynyt muutoksia. Mutta kun niitä ei näkynyt jo poistetussa rinnassakaan...

Onkologi sanoi kontrollikäynnillä, että hän tietää muitakin potilaita, joiden syöpä ei näy kuvissa, joten mistään poikkeuksellisesta ei ole nytkään kyse.

Toisen rinnan poistolla tavoitellaan uusiutumisriskin pienentämistä, kun se ei tamofeenihoidolla ole mahdollista, koska tamoksifeeni ei kertakaikkiaan sovi minulle.

Oikeita ratkaisuita meille kullekin ovat ne, jotka tuntuvat meistä itsestämme oikeilta. Mutta on tärkeää vaihtaa ajatuksia ja saada näkemyksiä kohtalotovereilta. Tämä selkiyttää omia käsityksiä ja tuo rohkeutta tehdä itselleen sopivia ratkaisuita.
TummaSuklaa | 15.12.2011 klo 18:22:59