Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Diagnoosista ja hoidoista

Hei Kristaemilia! En tiedä minkätyyppinen rintasyöpä sinulla on, kun sädetystä ei pystytä antamaan. Minäkään en saa sädetystä, koska koko rinta poistettiin. Eikä minulle edes voi sitä antaa, koska lapsena sairastin imusolmukesyövän, johon annettiin aimo annos yläkropan manttelisädehoitoa. Nähdäkseni sädehoitoa annetaan juuri paikallisesti leikkaushaavan alueelle ja lähistölle, jos siihen on mahdollisesti pesiytynyt vielä joitain syöpäsoluja. Kaippa siinä on sekä hyvää että huonoa tuossa sädehoitojen antamisessa. Ainakin heille sitä määrätään, joille on tehty esim. rinnan osapoisto.

Sädehoidon vaikutukset pitkällä tähtäimellä: niitähän jonkin verran on, ja riippuu yksilöstä. Itselläni lapsena saatu sädetys on saattanut ehkä aiheuttaa tämän rintasyövän tai ollut ainakin rikkana rokassa, kun ne vaikutukset voivat tulla vasta vuosikymmenien saatossa. Minun kohdalla aikaa on kulunut 37 vuotta, ja sitten tuli vielä ihan puskista kaulavaltimoahtauma. (Aikanaan sain kaulalle enimmäkseen sädehoitoa). Lihakset myös "surkastuivat" silloin, minulla on ihan luinen yläkroppa. Minulta lähti myös hiukset niskasta päälaelle, vaikka ko hoitoa ei ollut tarkoitus antaa päähän. Silloinhan ne hiukset nimenomaan lähtevät, jos sädetys kohdistetaan päähän.

Todettakoon tässä vielä, että sädehoitolaitteet ovat paljon kehittyneet niiltä ajoilta! Ja eivät ne jälkivaikutuksetkaan ole varmaankaan niin graaveja mitä minulla on ollut.
Hyvää vointia!
tuike | 17.8.2011 klo 12:38:50