Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: CA-125

Käsittääkseni tuota CA125-arvoa nostaa moni muukin asia kuin se pahin vihulainen eli syöpä.

Itselläni markkeri oli viime kesänä (jolloin kaikki omalla kohdallani alkoi) ensi tutkimuksissa otetuissa näytteissä reipas 650. Leikkausta odotellessani hain paljon tietoa netistä ja löysin tietoja munasarjasyöpään sairastuneista, joilla markkeri oli ollut 300 luokkaa. Olin suunniltani pelosta, sillä kuvittelin markkeriarvon viittaavan suoraan taudin vakavuuteen. Lääkärini kuitenkin rauhoitteli minua ja sanoi, että markkeri toimii viitearvona, mutta sen perusteella diagnoosia ei vielä voi tehdä. Kohdallani kävi juuri näin: leikkauksessa minulla todettiin "vain" borderline-kasvain (=ei hyvän eikä pahanlaatuinen vaan jotain siinä välimaastossa), eli ainakaan itselläni tuo 650 tienoilla liikkunut arvo ei ollut suoraan verrannollinen esim. taudin levinneisyyteen. Nyt käyn kontrolleissa 3-4 kk:n välein ja ensimmäisessä kontrollissa otettu näyte antoi ilokseni markkeriarvon 7.

Mitä olen lääkäreiden kanssa markkereista jutellut, niin kuulemma monilla (etenkin) nuorilla naisilla markkeria saattaa nostaa myös esim. endometrioosit (joita itseltäni leikkauksessa löytyi). Uusin arvoni 7 on lääkäreiden mukaan täysin normaali ja heiltä kuulemani mukaan arvot heittelevät terveilläkin naisilla. Pääasia lienee, että arvo pysyy sen 30/35/40 (raja-arvosta olen kuullut nuo 3 versiota) alapuolella ja on vakaa (eikä selkeästi nousujohteinen).

En ole lääkäri, mutta mielestäni jos arvosi on pysynyt nyt vuoden päivät 9-5-6-8 -tienoilla, niin aika vakaaltahan tuo tilanne vaikuttaisi?

Ehkä CA125-markkeriluvun vaihteluihin pitäisi yrittää suhtautua samalla lailla kuin muiden veriarvojen (vaikkapa hemoglobiini) heilahduksiin - arvot vaihtelevat, mutta niin kauan kun pysytään raja-arvojen sisällä, niin kaikki on hyvin... (haasteellista, tiedän!)

Hyvää joulunalusaikaa teille kaikille toivotellen,
Päivi
päivi76 | 3.12.2008 klo 00:48:16