Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Diagnoosi puhelimitse?

Minkälainen on käytäntö muualla Suomessa kun näköjään täällä Päijät-Hämeessä saa syöpädiagnoosin puhelimessa?

Kävin siis kolposkopiassa viikko sitten, silloin lääkäri sanoi että kyse on pahasta taudista ja lähetti koepalat patologille kiireellisinä. Lähtiessäni sairaanhoitaja sanoi että lääkäri soittaa kun tulokset ovat tulleet.

Eiliseen asti (lähes viikon) odottelin, mutta sitten soitin kysyäkseni mikä on tilanne. Lääkäri sanoi puhelimessa että se se on mitä epäiltiinkin (eli syöpä) ja että nyt on edessä magneettikuvaus ja leikkaus Tampereella. Mielestäni hän sanoi, että hän on lähettänyt asiasta minulle kirjeen, joten en sitten puhelimessa enempää kysellyt. Toki ihmetytti että syöpädiagnoosi annetaan puhelimessa noin ylimalkaisesti eikä mitään lisätietoa mutta ajattelin että kirjeessä on sitten enemmän asiaa.

Tänään posti ei tuonutkaan kirjettä joten soitin naistentautien polille saadakseni tietoa heti. Kävi ilmi, ettei mitään kirjettä ollut ollut aikomustakaan lähettää minulle. Nyhtämällä sain nyhtää kätilöltä minua koskevia tietoja, mm. sen, että yhdessä koepalassa todella oli syöpä (millainen, sitä ei kukaan kertonut). Kirje oli lähetetty Tampereelle, ja sieltä kuulemma kutsuttaisiin aikanaan leikkaukseen. Ja seuraavaksi joku soitaisi kun on aika mennä radiologian osastolle. Soitin sitten radiologian osastolle jossa oli ihan sihteeri joka kertoi miten homma menee ja mitä minulla on odotettavissa, kiitos hänelle.

Olisiko kukaan kertonut minulle koepalojen tuloksista ellen olisi oma-aloitteisesti soittanut? Onko todella tapana että syöpädiagnoosi annetaan puhelimessa sen kummemmin lisätietoja kertomatta? Kun tietokonetomografian ja keuhkoröntgenin kuvat kuulemma menevät suoraan Tampereelle, pitääkö minun mennä suoraan leikkaukseen ilman että kukaan keskustelee asiasta kanssani naamakkain? Tai antaa minulle yhtään mitään tietoa asiasta? Mitä minulta leikataan? Miten? Onko muita hoitoja? Jos on niin mitä? Tiedänhän minä ns. pääasiat kun näiltä sivuilta olen tietoa hakenut mutta mikä on juuri minun tilanteeni (nämä ovat sitten retorisia kysymyksiä)?

Laitoin palautetta asiasta PHKS:aan ihan omalla nimelläni, tätä lienee tämä paikallinen tehokas ja edullinen terveydenhoito...
tiiplis | 24.4.2008 klo 17:37:24