Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Toinen CEF nyt takana

Hei Metu,

meitä näyttää siis olevan muitakin, jotka ovat näillä palstoilla kesästä asti selailleet... Itse löysin moneen minua askarruttavaan kysymykseen vastauksen.

Nyt siis toinen kerta (jo kolmasosa!) sytostaateista takana. Tulin pari tuntia sitten sairaalasta. Vaihtoivat Primperan-pahoivointilääkkeen uuteen, Emend-nimiseen. Sanoivat että edellisen hoidon jälkeen ilmenneet käsien ja jalkojen nykimiset olivat Primperanin sivuvaikutuksia, joten se ei siis minulle sovi. Katsotaan, miten tämän uuden kanssa käy. Nyt on olo vähän tokkurainen; pää tuntuu painavan muutamia kiloja, mutta muuten kaikki ihan OK.

Yritän jaksaa vielä muutaman viikon töissä, mutta jos en jaksa, niin sitten vaan lopetan. Puhelinsoitto omahoitajalle riittää, niin saan B-todistuksen. Olen näissä asioissa niin urpo, etten edes tiennyt, mikä B-todistus on. Selvisi sekin nyt: yli 2 kuukauden sairasloma.

Hyvää huolta pitävät meistä hoitojen aikana, kaikkea on voinut kysyä ja aina on voinut soittaa hoitajalle, joka on järjestänyt puhelimeen lääkärin tarpeen mukaan. Ensi hoitokerralla saan myös keskustella sosiaalihoitajan kanssa noista sairasloma-asioista, minulla sädehoito ilmeisesti kestää huimat 30 + 30 kertaa.

On tämä aika rankkaa: leikkauksesta ja haavatulehduksista toipuminen, hoidot ja niistä toipuminen (sytostaattien jälkeen on ainakin minulle suunniteltu kuukauden tauko ennen sädetystä). Oma olo ja jaksaminen ei aina ole ollut paras mahdollinen, mutta ainakin TYKS:issä olen saanut paljon ymmärtämystä ja kohtelu on ollut asiallista.

Kyllä tästä vielä selvitään, ja tullaan ehkä vahvemmiksi ihmisiksi. On ne muutkin tästä selvinneet ja jaksavat vielä monen vuoden jälkeenkin tukea tällaisia "aloittelijoita"!

tsemppiä sinulle Metu edelleen ja kirjoittele sitten, miten meni eka hoito

T: Evita
Evita59 | 16.9.2009 klo 18:21:11