Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: uusi tapaus

Moi DEKO!

Sain diagnoosini viime vuoden huhtikuussa ja olen itse kokenut hyväksi puhua siitä niin avoimesti kuin mahdollista. Sen avulla varmaan pääsin aika äkkiä asian yli, välillä ihan kyllästyi kun joutui selittämään samat asiat sataan kertaan eri ihmisille. Tieto järkyttää edelleen ihmisiä, kun kerron, mutta itselle se ei ole enää niin suuri mörkö ja ihmisetkin rauhoittuvat kun tietävät/kuulevat asiasta enemmän, jos niistä halutaan puhua.

Yritä olla murehtimatta liikaa asioita, joihin et voi vaikuttaa. Anna ihmisille aikaa totutella ajatukseen, kun kerrot uutisesi. Muista myös positiivinen asenne :) Muista myös, että kaikenlaista tukea on saatavilla, jos siltä tuntuu.

Jokainen kokee ja käsittelee asiat eri tavalla, joten yhtä ainoaa oikeaa ohjetta ei ole. Itse olen avoimuuden kannalla, mutta ei se kaikilla toimi. Kuten jokaisen syöpä ja siihen saatavat hoidot ja niiden vaikutuksetkin ovat niin yksilöllisiä.

Sairastuminen/diagnoosi ei ole maailmanloppu, vaikka se ehkä aluksi siltä tuntuukin :) Itselläni paholainen levisi sytojen aikana luustoon ja ensi kuussa jännätään, saadaanko luustolääkkeellä etäpesäke kuriin, mutta olen luottavaisin mielin, vaikkei tässä nyt näin pitänytkään käydä...

Kaikkea hyvää, voimia ja tsemppiä tuleviin koitoksiin!
litukka
litukka | 13.3.2012 klo 15:20:10