Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Odottavan aika on pitkä

Hei Hipura,

Kasvaimia oli kaksi, toinen 3,5 cm ja toinen 1,2 cm. Tartuntoja löytyi 13 imusolmukkeesta. Hoidoiksi sain 3 x taxotere + herceptin, sen jälkeen 3 x cef - ja minä myös pistelin Neulastaa jokaisen tiputuksen jälkeen.

Näin jälkikäteen ajatellen hoidot menivät aika hyvin, vaikka kaikenlaisia tulehduksia oli heti aluksi ja sitten taas loppua kohden. Pahoinvoinnista en oikeastaan hoitojen aikana kärsinyt, koska opin hyvien kollegoiden tuella ennakoimaan näitä vaivoja.

Eli jokaisen tiputuksen alla, juo riittävästi, vähintään 2 litraa päivässä ja käytä Panadolia kivunlievitykseen heti kun mahdolliset kipuoireet alkavat ilmaantua; pahimmillaan ne olivat minulla 5. päivänä taxojen tiputuksesta, milloinka otin yötä vasten 1 g parasetamolia ja tarvittaessa myös 2 kertaa päivässä. Kaikki tietenkään eivät kärsi luusto- eikä lihaskivuista, mutta Taxoteren ja Neulastan yhdistelmä on sellainen että ne ovat hyvin todennäköisiä. Niin ikään jos huomaat, että lämpö alkaa noustaa 37:n ylitse, on se sen merkki että silloin pitää levätä eikä heilua pystyssä. Ja lääkäriin pitää hakeutua heti, jos kuume kohoaa 38:n tuntumaan.

Se, mikä Taxoteressa on hyvää, niin vointi kohenee kuitenkin melko nopeasti, ja sivuoireet tuntuvat lievittyvän kerta kerralta. Kevyttä kuntoliikuntaakin pystyin mainiosti harrastamaan, sitten kun pahin heikotus oli ohitse. Hyvin nopeasti sen huomaa, mikä on itselle sopiva taso liikkua. Taxoteren huono puoli on, että se aiheuttaa myös suolistovaivoja, joten ummetuksen ehkäisy on kortisonipäivinä tärkeää, ettei sitten myöhemmin joutuisi kärsimään ripulista.
Tarkempia ohjeita voit kysyä myös syöpäpolin hoitajilta.

Cef on hiukan erilainen; siinä pahoinvointia saattaa tulla jo tiputuksen aikana, mutta kotona Primperan riitti minulle ihan hyvin. Niin ikään cef laskee valkosoluja pitemmäksi ajaksi, niin että Neulastan vaikutus tuntuu sen kanssa erilaiselta. Flunssaa erityisesti kannattaa varoa ja huolehtia myös siitä, että mahdolliset allergiat on kunnolla hoidettu.

Olen pahoillani Hipura, tämä on tällaista luettelomaista niksologiaa, mutta nämä ovat juuri niitä asioita, joita myöhemminkin tulet kyselemään. Yllättävästi ihminen sopeutuu kaikkeen, myös näihin hoitoihin, ja tieto siitä että muutkin ovat selvinneet, auttaa kyllä eteenpäin.

Nyt nukkumaan!

T. Karhutar
Karhutar | 20.1.2008 klo 00:28:52