Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Kolkoskopia ohi!

Minulla todettiin 2007 papa-kokeessa luokka 4. Tästä mentiinkin sitten kolposkopian kautta loop-hoitoon ja tuloksena oli CIN3 eli vaikeat solumuutokset. Puoli vuotta tuon loop-hoidon jälkeen tehtiin taas kolposkopia ja otettiin papa-koe, jonka luokka oli 2. Ja tämän vuoksi jälleen tänään olin kolposkopiassa. Toivottavasti tällä kertaa on tuloksena se luokka 1...

Inhottavinta tässä on, että jo pelkkä papa-kokeen otto on aina ollut kivulias toimenpide. Tuo ensimmäinen kolposkopia toi pelot pintaan, se koepalojen otto kävi todella kipeää puhumattakaan kun lääkäri päätti jollain sähkövempaimella polttaa verenvuodot umpeen... Onneksi kerkesi vain kerran polttaa sillä ja sen jälkeen sainkin puudutuksen. Tutkimuspöydältä noustessa meinasinkin sitten pyörtyä.

Kipujen takia en uskaltanut mennä loop-hoitoon pelkässä puudutuksessa vaan minulle se tehtiin nukutuksessa. Puoli vuotta loop-hoidon jälkeen tehtyyn kolposkopiaan en peloissani tajunnut edes pyytää puudutusta, onneksi enää ei alettu polttamaan verenvuotoja umpeen. Tänään yllätyksekseni lääkäri tarjosi heti mahdollisuutta puudutukseen. Kyllähän se puudutuksen laittokin kirpasee mutta sen kyllä kestää kun tietää miltä se koepalojen otto muuten tuntuu.

Nyt sitten odotellaan että joutuuko sinne kolposkopiaan taas 6kk päästä tai jo aikasemmin vai onko jatkossa vain papa-kontrollit omalla terveysasemalla.

Ikää minulla on alle 25 ja ennen tuota ensimmäistä papan nelosluokkaa ei tullut mieleenkään että juuri minulla vois olla jotain syöpään viittaavaa. Minulla myös on korkea kipukynnys, mm. hampaita on paikattu ilman puudutusta. Jostain syystä kuitenkin tuo intiimialue on todella herkkä, vaikka netissäkin monessa paikassa toitotetaan että ei kolposkopia satu jne.

Kun vain nyt olisi se luokka 1 niin saisi vähän huokaista helpotuksesta...
mj- | 24.2.2009 klo 00:53:34