Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Onkohan minulla syöpä?

Re: Rintasyövän oireet...

Hei Ellustiina,

Puoli vuotta meni, juu, mutta vikahan oli minun. Jos olisin vahvasti aavistanut pahaa, olisin taatusti pitänyt puoleni ja vaatinut perusteellisempia tutkimuksia, mutta kun olen tällainen perusoptimisti luonteeltani, niin luotin lääkärin arvioon. Eihän hän sentään ollut kuka tahansa, vaan oman osastonsa ylilääkäri - kuten muuten radiologikin, jonka yksityisvastaanoton kautta pääsin julkiselle puolelle hoitoihin. Joten en mieti sitä, että jotakin olisi voitu tehdä aikaisemmin tai paremmin, vaan että kaikki tekivät parhaansa oman kokemuksensa mukaan.

Sen tämä juttu minulle opetti, että jos löytää jotakin epäilyttävää rinnastaan, se kannattaa tutkia mieluummin hyvin kuin suurpiirteisesti, ja nyt kun olen tutustunut perusteellisemmin rintasyöpään ja sen hoitoihin, niin valitettavasti täytyy sanoa, että mastopatia ja rintojen epäsymmetria ovat riskejä rintasyövän kannalta. Alunperin hyvänlaatuinen muutos voi jossakin vaiheessa elämää muuttua pahanlaatuiseksi, ja sen takia kaikki epäilyttävä kannattaa poistattaa, jos vaiva on ollut pahenemassa.

Toivottavasti en ole saanut sinua pelkäämään, koska elämäähän tämä syöpäkin sitten loppujen lopulta vain on. Jokaisella on oma sairaushistoriansa, ja se että minulle kävi näin, ei välttämättä toistu Sinun kohdallasi. Pienen neuvon kuitenkin annan, että Sinun kannattaa joka tapauksessa kohdella itseäsi hyvin: pitää kunnostasi huolta ja etsiä sellaisia asioita, joista saat aidosti iloa. Se on niinkuin panisi rahaa pankkiin, sanoo vanha kansa:)

T. Karhutar
Karhutar | 26.9.2008 klo 10:04:30