Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Yleistä syövästä
Re: Syöpä-aiheena syöpä- ja viikkolehdissä
Karhutar puhuu asiaa, mutta ymmärrän jotenkin Aikkuakin. Syöpätaudit niputetaan helposti yhden "syöpä" -nimikkeen alle, vaikka ne ovat kaikki erilaisia. Esimerkiksi hematologiset syövät ovat aivan oma maailmansa ja saman diagnoosin samassa sairaalassa saaneet saatetaan hoitaa hyvin erilaisilla hoidoilla ja lääkityksillä. Minun miestäni ei ole koskaan hoidettu Syöpäklinikalla ja tuskinpa on tavannut edes onkologia. Sen sijaan hematologit, infektiolääkärit ja -valitettavasti - tehohoitolääkärit ovat tulleet tutuiksi.Eri hoidot puolestaan aiheuttavat erilaisia sivuoireita ja -sairauksia, jotka saattavat invalidisoida potilaan, vaikka itse syöpätauti olisikin saatu parannettua tai ainakin remissioon. Niiden hoitaminen on sitten aivan oma rumbansa.
Koska koko ajan lisääntyvät rinta- ja eturauhassyövät ovat paljon esillä mediassa, ne ovat antaneet syövälle kasvot. Se on tietenkin hyvä asia, koska näin hälvennetään pelkoja ja ennakkoluuloja. Ainoa "haittapuoli" on se, että nämä kokemukset ja hoidot yleistetään koskemaan kaikki syöpiä.
Minä siis protestoin yhtä yhtenäistä "syöpä" -käsitettä vastaan ja syöpäpotilaiden niputtamista yhdeksi joukoksi.
Sen sijaan uskon, että kaikki syöpätutkimus hyödyttää kaikkia potilaita ja tulevaisuudessa esim. onkolyyttiset virushoidot ja kantasoluhoidot tuovat avun yhä laajemmalle joukolle. Ei pelkästään syöpäpotilaille, vaan muihinkin vakaviin sairauksiin. Esimerkkinä mainittakoon, että mieheni osallistui allogeenisessa kantasolusiirrossaan tutkimukseen, jossa käytettiin esihoitona elimistöä säästävää vanhaa rintasyöpälääkettä. Siirto sujui hyvin ja voi olla, että juuri tämä hoitokokeilu pelasti hänen henkensä.
En missään nimessä halua asettaa syöpäpotilaita vastakkain eikä kenenkään julkisuus tai järjestöaktiivisuus ole muilta pois. Mutta jonain päivänä, kun naapurinrouva julistaa kahdeksannenkymmenennen kerran tietävänsä "tasan tarkkaan" mitä mieheni käy läpi, koska on itse sairastanut rintasyövän, joudun nielaisemaan kieleni :).
Syöpäjärjestöstä ei ole meille tullut tietoa eikä apua, mutta toisaalta tämä palsta on ollut korvaamaton tuki. Kiitos teidän!
- Re: Syöpä-aiheena syöpä- ja viikkolehdissävompatti
- Re: Syöpä-aiheena syöpä- ja viikkolehdissäIskän tyttö
- Re: Syöpä-aiheena syöpä- ja viikkolehdissäKristitty Lilja
- Re: Syöpä-aiheena syöpä- ja viikkolehdissäelämässä mukana