Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Yleistä syövästä

Re: Syöpä-aiheena syöpä- ja viikkolehdissä

Hei vaan!

Mielenkiintoinen aihe tämä. Tuosta edellisestä viestistä jotenkin poksahti mieleeni muisto siitä, kun aikoinaan sain oman leukemia-diagnoosini. Lääkäri ilmoitti tämän syövän olevan "syöpien lottovoitto", kun on kuulemma nykyään niin helppo hoitaa. No, omalla kohdallani, kuten olen huomannut aika monen muunkin kohdalla, että ei se nyt niin "lottovoitto" sitten ollutkaan. Kaikille kun nämä uudet hoidot eivät sovi, ja vanhoista tulee sitten yhtä jos toistakin komplikaatiota, kuten ainakin Vompatti tietää.

Syöpien tutkimisesta sen verran, että kyllä mielestäni ainakin nämä hematologiset syövät ovat olleet kiitettävästi tutkijoitten mielenkiinnon kohteena. Paljon on kehitelty uusia hoitoja, ja niille, joille ne sopivat, on ennuste muuttunut huomattavasti paremmaksi. Myös elämänlaatu tuntuu olevan kohentunut monen kohdalla.

Tuota ajatusta, että "ottaisin mieluummin sen ja sen syövän", minun on vaikea ymmärtää. Syöpä on aina kova diagnoosi, ja jos itse voisin valita, en kyllä ottaisi mitään syöpää. "Lottovoittosyöpää" ei mielestäni ole olemassa.

Olisi niin hyvä, että me, jotka jotain syöpää sairastamme, emme ainakaan asettuisi toisiamme vastaan sen perusteella, mikä syöpä kullakin on. Tuetaan mieluummin toinen toistamme parhaan kykymme mukaan, ja niinhän se yleensä meneekin.

Tämä palsta on omalla kohdallani toiminut erinomaisena vertaistukena, ja niin uskon sen jatkuvankin.

Parasta mahdollista alkavaa vuotta 2010 toivottaen

Unelma
unelma | 2.1.2010 klo 13:22:03