Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Yleistä syövästä
Re: melanoomasta
Viime kesä oli minulle samanlaista sokkitilaa ja pelkoa. Sain tietää omasta melanoomastani toukokuussa 2005 ja muistan hyvin millaista tuskaa ensimmäiset viikot olivat. Sitä vaan yritti jotenkin hoitaa päivittäiset asiat, vaikkei muuta osannut ajatella kuin sairautta ja kuolemaa. Nyt kun sairauden löytymisestä on reilu vuosi siihen on jotenkin tottunut, eikä enää kokoajan jaksa pelätä aurinkoa tai mahdollisia merkkejä leviämisestä. Tieto sairaudesta on jossain mielen perukoilla ja tulee esille silloin kun jostain päin alkaa kolottaa, mutta kyllä sen kanssa elämään oppii.Leikkausta ei kannata hirveästi pelätä, se on rutiinitoimenpide melanooman hoidossa ja ympäröivästä ihosta tuskin koskaan löytyy melanoomaa. Hoidoista en voi sanoa sen enempää kun en ole itse niitä läpikäynyt. Tietoa hoidoista ja ennusteista kuitenkin löytyy mm. täältä hoitosuositussivustoilta http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoito?suositus=hoi50038
Ainakin minusta tuntui että en saanut kaipaamaani tukea ja tietoja sairaudesta perusterveydenhoidon kautta. Lisäksi kaikki tuntui tapahtuvan kovin hitaasti. Kannattaa olla yhteyksissä paikalliseen syöpäyhdistykseen, heiltä löytyy on tietoa ja erikoistuneet lääkärit.
Itse luin melanooma-asioista aluksi paljon netistä, koska halusin tietää sairaudestani mahdollisimman paljon. Lääkärit eivät kerro juurikaan muuta kuin sen pakollisen. Kaikkille tämä ei varmaankaan tee hyvää, mutta itse haluan "tuntea viholliseni" mahdollisimman hyvin. Jos päätyy tilastoja tutkailemaan, kannattaa muistaa että ne todellakin on tilastoja ja jokainen tapaus on yksilöllinen.
Toivotan sinulle kovasti voimia ja jaksamista. Itkeäkin kannattaa, se helpottaa. Lähimmäiset ei ehkä aina ole niitä kaikkein parhaita kuuntelijoita näille jutuille, onneksi kuitenkin vertaistukea ja ammattiapuakin on tarjolla kun sitä vaan itse jaksaa etsiä.
- melanoomastatähtisilmä
- Re: melanoomastakaukosi
- Re: melanoomastatähtisilmä
- Re: melanoomastakorppu
- Re: melanoomastaminävaan
- Re: melanoomastatellu
- Re: melanoomastaminävaan
- Re: melanoomastamalignum
- Re: melanoomastaTuisku
- Re: melanoomastaTuisku
- Re: melanoomastapelästynyt
- Re: melanoomastamalignum