Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Kokemuksia follikulaarisesta lymfoomasta (gradus3B)?

Hei ja APUA:

kerrotko kokemuksesi follikulaarisesta lymfoomasta. Miten levinnyt sinulla on/oli? Millaiset hoidot? Pystyitkö käymään töissä hoitojen aikana/harrastamaan hikiliikuntaa?

Miten sairaus on vaikuttanut elämääsi/muuttanut sitä?

Muuttuiko äitiys? Jaksoitko hoitaa lapsia hoitojen aikana?

Muuttuiko parisuhde, miten vaikutti seksielämään?

Olen 36-vuotias perheenäiti, vaimo ja työntekijä Pohjois-Suomesta. Sain äsken puhelimitse diagnoosin: follikulaarinen lymfooma, gradus 3B.

Aiempi epäily oli, että olisi suurisoluinen lymfooma, joka olisi hyvin parannettavissa. Nyt askarruttaa eniten, että onko tämä todellakin parantumaton sairaus, joka uusii helposti... Kääk! Olin jo ehtinyt varautua syöpään mutta sellaiseen, joka kenties aggressiivisesti hoitamalla saadaan kerta kaikkiaan pois.

Pitääkö nyt suhtautua uudestaan - siihen, että tämän kanssa eletään.

Ja: kuinkahan moni kuolee tähän??

Lyhyt sairauskertomus: marraskuussa 2011 löysin pienen patin nivustaipeesta. Näytin lääkärille, käski odottaa kuukauden. Muutaman viikon päästä varasin itselleni ultrausajan, ja otettiin myös ohutneulanäyte. Näytteessä oli epäily suurisoluisesta lymfoomasta.

Pääsin heti leikkaukseen, jossa poistettiin koko imusolmuke nivusesta.Kirurgi oli suorapuheinen ja hyvä muttei tiennnyt syövästä paljoakaan.

Leikkauksesta on nyt kaksi viikkoa. Olen toipunut hyvin.

En tiedä oikein, onko muita oireita. Voin hyvin. Joskus kutittaa varsinkin ranteita. Henkeä ahdisti varsinkin joululomalla välillä (tuolloin en vielä tiennyt koko asiasta), ja samalla pyörrytti vähän. Kerran pyörryin aamulla vessanpytylle, mutta se johtui vissiin matalasta verenpaineesta. Välillä rinnat on hirmu kipeät, mutta se johtunee kuukautiskierrosta.

Autathan ja kerrot kokemuksesi tai läheisesi kokemukset.
Äiti1975 | 13.1.2012 klo 10:41:13