Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Lähipiirissä syöpäpotilas
Re: Miten puhua kuolemasta?
Äitini sai tänään kuulla lääkärin suusta, että hänen vuoden verran sairastamansa syöpä ei parane, vaan siihen kuolee. Hänelle tämä oli suunnaton järkytys. Itse olin kai ymmärtänyt vakavuuden jo aikaa sitten, mutta äiti ilmeisesti kieltäytyi ajattelemasta sairauttaan tältä kannalta. Itse menetin reilu kuukausi sitten puolisoni, 24-vuotiaana syöpään.Puolisoni kohdalla koin, että välttämällä kuolemasta puhumista, kuolema oli jotenkin "epätodellinen" ja kaukainen, mahdotonkin ajatus. Tuntui, että mainitsemalla sen ääneen, luopuisi jotenkin toivosta. Typerää ajattelua, näin jälkikäteen. Toki puolisoni kanssa puhuimme kuolemasta useasti, parin vuoden sairastamisen aikana, mutta se riitti, että esim. päivän ajan uusimpien kuvantamistulosten jälkeen itkettiin, mutta sitten käännettiin taas suunta kohti toivoa.
Saattohoitovaiheen alkaessa kuolema alkoi sitten konkretisoitua, se oli todellinen päämäärä eikä enää jotain, mikä tapahtuu joskus... Viimeistään silloin, kun tiedettiin aikaa olevan jäljellä viikkoja, puhuttiin viimeisetkin kuolemaan liittyvät asiat "selviksi", parisuhteemme ja molempien puolisoiden tunteiden kannalta.
Kuolema pitää ottaa huomioon realistisesti, vaihtoehtona, mutta ei siihen pidä jäädä märehtimään. Mutta on sekä potilaan, että omaisten kannalta järjetöntä, jos esim. jo saattohoitovaiheessa olevan potilaan kohdalla ei suostuta myöntämään/sanomaan ääneen lähestyvää kuolemaa. Saattohoitovaiheessa kuoleman hyväksyminen aloittaa omaisilla surutyön, joka on äärettömän tärkeää henkisen selviytymisen kannalta. Potilaalle kuoleman hyväksyminen on myös tärkeää, jotta elämän saa ikään kuin "valmiiksi", eikä tunne asioiden jäävän keskeneräisiksi...
Olipas sekavasti kerrottu?
- Miten puhua kuolemasta?Karhutar
- OnnestaKarhutar
- Re: Miten puhua kuolemasta?xanthia
- Re: Miten puhua kuolemasta?Tiinahan
- Re: Miten puhua kuolemasta?marathon