Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Lähipiirissä syöpäpotilas
Re: äidin munasarjasyöpä leikattiin tänään
Itselläni leikkattiin munasarjasyöpä huhtikuussa. Minulla jäi myös jotain hippusia joita ei voinut poistaa. Olen saanut senjälkeen neljä sytostaattihoitoa. Ensimmäinen oli pari viikkoa leikkauksen jälkeen. Se tehtiin sädesairaalassa. Jouduin olemaan siellä 2 yötä, koska leikkauksessa hb oli laskenut alle 90 ja sain 2 pussia verta.Leikkauksesta toipuminen meni ihan hyvin. Välttelin todella nostamista. Aluksi en jaksanut nostaa edes 1,5l maitopurkkia, joten ostin litrasia. Onneksi mieheni on sairaseläkkeellä ja hän hoiti kaikki kotiasiat ja kaupassakäynnit. Kerran meni ihan itse kauppaan kun hän oli lääkärissä. Ostin vaikka mitä ja sitten tajusin miten saan ne autoon. Onneksi tuttavani tuli kauppaan ja hän pakkasi kassin ja vei autoon. Silloin tajusin oman voimattomuuteni.
Sytostaattihoito kestää minulla noin 5t ja senjälkeen pääsen kotiin. Hoidossa ei ole ongelmia. Hoito nostaa sokeriarvojani, mutta siihen ei ole nyt puututtu, koska ei hälyttävän korkealle. Väsymys ja heiveröinen olo on seurani noin viikon. Pahoinvointiin olen saanut lääkettä ja se on auttanut. Sain myös vatsansuojalääkettä. Keljuinta minulla on ollut jalkasäryt. Kolme tai neljä päivää hoidosta tulee kovat säryt jalkoihin. Aivan kuin ne pamahtaisivat ja luita repii. siihen on Crampitos lääke, mutta se ei ole tehonnut kuin vähäksi ajaksi. Samoin 600g burana ja 1mg panadol ei vie kipua pois kunnolla. Onneksi se on vain sen vuorokauden.
Hoidon jälkeen nukuttaa tosi paljon ja yöt tulee myös nukuttua. Sitten tulee unettomuuskausia ja otan immovanen. Jos valvon liikaa en pysty tekemään mitään.
Tässä taudissa on oppinut olemaan armollinen itselleen ja lepäämään. Jos väsyn imuroinnista niin lepään ja jatkan sitten taas. Valitettavasti olen joutunut luopumaan lastenlasten yökylästä. Yksi kerrallaan vielä menee mutta neljän meteli on liikaa koko päivän.
Olkaa toiveikkaita, kyllä tämä taudin kanssa on ihan elämisen arvoista elämää. Välillä väsyttää ja välillä tehdään töitä.
Kotihoito-ohjeethan ovat syö hyvin, juo hyvin ja paljon, lepää paljon ja ulkoile. Muut asiat voi unohtaa.
Paljon voimia sinulle kun jaksat huolehtia äidistäsi. Minulla myös on ihana perhekunta ympärilläni joka huolehtii minusta.
- Re: äidin munasarjasyöpä leikattiin tänäänmeikku