Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Lähipiirissä syöpäpotilas
Re: Mistä lisää voimia jaksamiseen..?
Kiitos, jos näkemyksistäni on sinulle apua.Vaikka syövän uusiminen nopeasti oli lapsille, minulle ja puolisolleni järkytys ja shokki, niin silti tämä toinen kierros oli kuitenkin minulle "henkisesti helpompi" kuin ensimmäinen, vaikka joka kuukaudelle on riittänyt jännitystä hoitojen onnistumisesta, kontrolleista, miehen vaihtelevasta kunnosta jne. Helpommaksi itselleni tämän toisen kierroksen teki ensinnäkin se, että hoitohenkilökunta ja lääkärit olivat jo tuttuja ja tiesin, että he taatusti tekevät työnsä niin hyvin kuin mahdollista ja toiseksi, annoin itselleni luvan olla heikko, jos en jaksanut, en jaksanut, sillä siisti.
Syöpään sairautena liittyy hirveästi voimakkaita tunteita. Kun on kysymys henkeä uhkaavasta sairaudesta, niin sitä tulee kelattua omaa elämää ja puolison kanssa yhdessä koettuja asioita ihan eri näkökulmasta kuin ennen. Niin kauan kun elettiin terveyden illuusiossa, ei arjen asioita osannut edes arvostaa. Elämyksiä haettiin matkoilta, harrastuksista, työsaavutuksista -aina oli kiire jonnekin. Syöpä pysäytti vauhdin kerralla. Sen myötä piiri ympärillä on pienentynyt ja muu touhottaminen on jäänyt , mutta samalla on pystynyt keskittymään olennaiseen - lähimmäiseen.
Minua monet ystävät ovat lohduttaneet, että ajattele, olette kuitenkin saaneet elää diagnoosin jälkeen yhdessä 1 1/2 vuotta. Itse olen ajatellut näin, että oikeastaan eletyllä ajalla ei niinkään ole merkitystä kuin sillä, millaista se aika on ollut. Meille se on ollut välittämisen ja tunteiden osoittamisen aikaa. Lisäksi olemme huomanneet, että meillä on ihan oikeasti ystäviä, joille olemme tärkeitä ja jotka ovat meille tärkeitä. Kaikkia ystäviä ei syöpädiagnoosi ole karkoittanut.
Jaksamista, luottamusta, lupaa olla heikko välillä, päivä kerrallaan elämistä ja arjen iloja, niillä jaksaa tämän raskaankin ajan. Eikä kannata pelätä asioita etukäteen - mikä tapahtuu, se tapahtuu, kaikkia asioita emme voi hallita, vaikka kuinka haluaisimme.
Rauhaisaa Joulun alusaikaa!
T.Suvi
- Re: Mistä lisää voimia jaksamiseen..?suvi06