Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Henkisen puolen merkitys syövästä toipumiselle

Enpä tiedä, minkä verran vaikuttaa positiivisyys itse syöpäsoluihin ja niiden voittamiseen, mutta sen olen huomannut että jos on mieli maassa, niin johan on joku flunssapöpö kyttimässä ja pian siinä jo nuhistelee. Ja nää pienet virussairaudet kun rassaa jo ennestään heikoissa kantimissa olevaa yleiskuntoa niin sillä on sitten jo merkitystä koko juttuun.
Itse olen yrittänyt sairauden aikana etsiä kaikkea semmoista, mistä saan hyvän mielen ja mikä tuottaa iloa. Esim. kun katson vaikka tv:tä tai luen, niin jätän sovinnolla kesken sellaiset, mistä tulee ahdistava tai surullinen olo.Silti tulee niitä päiviä kun sukeltaa syvälle ja rypee oikein kunnolla itsesäälissä ja on onneton.Täytyy yrittää hyväksyä nämä ääritunteetkin.
Onneksi ei ole kohdalleni sattunut näitä "kyllä sinä tästä selviät"-henkilöitä.Miten tästä enää selvitään, kun syöpä on krooninen, se vaan on mun "elämänkumppanini" hamaan loppuun saakka,ellei tapahdu ihmettä. Viimeisessä Jahti-lehdessä oli muuten jonkun 30v onkologina toimineen lääkärin juttu,siinä puhuttiin jotain näistä ihmeistä, täytyisi kaivella josko vielä löytäisin sen.
Ja onhan se tosi että esim. liikenteessä elämä voi katketa yhtäkkiä, meillä se on kuitenkin tässä ja nyt, kun vain muistetaan sitä elää ja just tässä hetkessä.

Mukavaa päivää kaikille
Manssi
Manssi | 21.5.2007 klo 09:59:27