Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Henkisen puolen merkitys syövästä toipumiselle
Tosiaan mitään tutkimuksia ei varmaan oo tehty henkisen puolen vaikutuksesta paranemiseen.Jossain tv-ohjelmas,oisko ollu Inhimillinen tekijä, yks syöpään sairastunut lekuri vaan sano että tauti ei kato kehen tulee.Hänellä oli esimerkki:kolme potilasta joista yksi tosi hyvässä fyysisessä kunnossa ja nuorehko,toinen ulospäinsuuntautunut ja erittäin positiivinen luonne ja kolmas syvää masennusta sairastanut ja yrittänyt itsemurhaa 2 kertaa ennen syöpää.5 vuoden päästä näistä kolmesta oli elossa enää tää kolmas joka oli yrittäny itsaria.Että se siitä.Itellä mulla on semmonen olo et ei se positiivisuus ja avoimuus ole muuten vaikuttamassa kuin et itellä on kivampi olo ja ehkä ympärillä olijatkin ovat rauhallisempia kun näkee mut riennoissa mukana.Aikoinaan, jo ennen syöpää, ihmiset kyseli positiivisuudesta ja energiasta.Vastasin että mun elämäntehtävä on tuottaa iloa ympäristööni.Sairastumisen jälkeen olen huomannu et mun tehtävä on näyttää ihmisille et diagnoosin saamisen ja terminaalihoidon välillä on pitkä matka.Koska olen huomannu et vielä nykyäänkin ja nuoretkin ihmiset kavahtaa sanaa syöpä,heti nähdään kalpea,kalju,laiha,oksenteleva ja kovista kivuista kärsivä potilas.Mut eihän se niin mene heti alussa.
Henkisen puolen merkitys on mulle ainakin ollu helpottava kun on tullu "sinuiks" asian kanssa.Ei tarvii sit enää pistää niin paljoo energiaa syövän vatvomiseen vaan voi käyttää sen parempaan.Kyllä,kyllä mullekkin tulee niitä alhoja kun ei millään jaksais mut kun tietää et kun tämä märehditään ni taas matka jatkuu.
Koittakaa ottaa jotain tolkkua tästäkin tekstistä,minä lähden myrkyille.
Mirja
- Re: Henkisen puolen merkitys syövästä toipumisellePäivä kerrallaan
- Re: Henkisen puolen merkitys syövästä toipumiselleMirja