Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Henkisen puolen merkitys syövästä toipumiselle

Tervehdys!

Tuohon ruokavalioasiaan en osaa oikein ottaa kantaa ja tuo henkinen puoli paranemisen suhteenkin on aika minusta aika vaikea juttu.

Luulen, että löytyy kyllä tutkimuksia miten positiivinen asenne auttaa paranemaan, mutta minulla se herättää kyllä negatiivisen tunteen, että vieläkö minulta vaaditaan jotain voimia henkisellä puolellakin.

Varsinkaan terveiden suusta en kestä juttuja positiivisesta asenteesta. Mieheni kerran sanoi uskovansa, että positiiviset henkilöt on niitä, jotka paranee. Sain samalla sekunnilla oikein kunnon primitiivisen raivarin. Huusin suoraa huutoa, että olinko liian negatiivinen kun syöpä levisi ja syyllistä nyt vielä lisää!! Kirosin ja meuhkasin, että nyt voisin kyllä potkia ovenpieletkin, mutta en uskalla kun selkä ei ole tarpeeksi vahva. Sellainen ei ole minulle tyypillistä ja oli ensimmäinen kerta kun raivosin oikein kunnolla miehelleni sairastumiseni jälkeen. Täytyy kyllä tunnustaa, että se teki oikein hyvää. Olo oli oikein rauhottunut sen jälkeen eikä mieskään säikähtänyt. Taisi tarkoittaa, että minä olen hänen mielestään positiivinen. En kyllä kestä kuulla mitään paranemisjuttuja vieläkään terveiltä.

Varmaan henkisellä puolella oikeasti on suuri merkitys ja siinä kaikki apu on tarpeen. Kyllähän minäkin olen hakenut ammattiapua muiltakin kuin vain syöpälääkäreiltä ja yritän kaikin tavoin rakentaa hyvää elämää sairaudesta huolimatta. Mutta kokemusta minulla ei ole ja maallikkona tuntuu vaikealta ajatella, miten sitä mittaisi. Konkareiden toipumistarinoista varmaan löytyy paljon tietoa ja vinkkejä.

Ajatteleepi Santeri
santeri | 14.5.2007 klo 16:38:32